Mielipide: Keusote tutkittava perinpohjin

Kuvituskuva. Tanja Kuisma

Matti Luokola

Viimeksi kritisoin kunnan ja kunnanhallituksen hallinnointia Keusoten sanelupolitiikan jatkuvassa pyörityksessä.

Työelämäni aikana olen työskennellyt yrityselämässä erilaisissa liiketoimintojen kehittämistehtävissä. Voisin olla kuntalaisena myös avuksi, miten Keusote-ongelmaan pitäisi omistajanäkökulmasta tarttua. Kirjelmöinnit ja julkilausumat kun eivät vaikuta Keusoten tapauksessa mitenkään? Olen ehdotukseni tehnyt jo kesäkuussa kuntajohdolle ja useammalle kunnanhallituksen jäsenelle, saamatta mitään palautetta tai keskusteluyhteyttä asiaan tarttumiseksi ja suunnitelman edelleen kehittämiseksi.

Kunnanhallituksen tulisi asettaa pikapuoliin noin 3–4 hengen virkamies- ja ulkopuolisesta liikkeenjohdon asiantuntijasta muodostettu työryhmä (tarvittaessa valtuuston vahvistamana), jonka tehtävänä on auditoida Keusoten koko toiminta: Keusoten liikkeenjohdollisen toiminnan pätevyys ja sopimuksen mukaisuus sekä kuntien luottamus yhtymäjohdon toimintaan! Se tarkoittaa kuntien omistajaohjauksen ja siihen liittyvien pelisääntöjen ja päätöksenteon tarkoituksenmukaisuutta sekä kuntayhtymän johtamisilmapiirin ja hallinnon kartoitusta. Keskeistä on Keusoten raha-asioiden hallinta ja kuntien maksama rahoitus, sekä jatkuvien budjettiylitysten syiden analysointi kuntakohtaisesti. Keusoten perusterveydenhoidon ja HUS:n erikoissairaanhoidon kustannusten linkittyminen keskenään on suuri rahareikä. Joiltakin osin voi olla tarve selvityttää myös jopa Keusoten nykyisten kehittämistoimenpiteiden lainmukaisuus.

Keusote on n. 500 M€ liikeyritys siinä missä mikä tahansa muukin yritys, ja me yli 200 000 keskiuusmaalaista kuntalaista veronmaksaja-asiakkaita.

Tällaisen aloitteen voi ja tulee tehdä kunnan oma kunnanhallitus! Jos työryhmän asettamisen organisoi vain Nurmijärvi, sen on toki käytävä tavoitteet läpi yhdessä kaikkien kuntien kunnanhallitusten ja kunnanjohtajien kanssa. Toinen vaihtoehto on, että ryhmä kootaan yhdessä muitten halukkaitten kuntien kanssa.

Kun tulokset on saatu, tehdään sitten yhdessä tai jopa Nurmijärvi yksin tarvittavat omistajaohjauspäätökset! Nauttiiko Keusote omistajien luottamusta, pysyykö Nurmijärvi yhtymän osakkaana vai irtautuuko kuntamme 12 kk irtisanomisajalla yhtymästä vai muutetaanko yhtymää jollain muulla tavalla ? Ensisijaista on mitata palvelujen toimittajan Keusoten toimintatavat omistajiinsa päin ja yhteistyön taso. Keskeistä on rahojen käyttö ja sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelujen laadullisen tason sekä kuntakohtaisen saatavuuden keskinäinen riippuvuus. Myös Keusoten toiminnan valtakunnallisen sote-periaatteiden mukaisuus on tutkittava. Perusterveydenhoidon ja erikoissairaanhoidon kustannustenjako on jo ennestään valtakunnallinen ongelma, jossa keskittäminen perusterveydenhoidossa ei suinkaan ole oikea suunta. On karmeaa havaita vuosikymmenen lopulla, että Keusote-palapelin palat eivät sovikaan yhteen valtakunnallisessa kuviossa tai aikaisemmat hyvät kuntakohtaiset palvelupohjat on nykymenolla keritty tuhoamaan. Kysymys on erittäin vaativasta riskiselvityksestä, missä koko valtakuntakin painii parhaillaan. Nyt Nurmijärvellä tarvitaan liikkeenjohdollista rohkeutta kuntalaisten palvelujen turvaamiseksi eikä hampaatonta hallinnointia!

Tätä ennen on syytä jäädyttää nyt esitetystä palveluverkkosuunnitelmasta tehtävien sitovien päätösten tekeminen elokuussa! Näin jatkaen rapautamme entistä enemmän kunnissamme olemassa olevaa palvelutasoamme. Paikalleenkaan ei voi jäädä nykyisellä tavalla ihmettelemään!

Kirjoittaja on sote-veteraani 13 vuoden kokemuksella.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu