Nurmijärven Uutisissa kerrottiin viime viikonvaihteessa, että Klaukkalan yritykset ovat vetäneet korona-aikana enenevissä määrin asiakkaita Kivistöstä ja muualta naapurikunnista.
Miksi Klaukkala sitten on Länsi-Vantaan asukkaille hyvä asiointipaikka?
Nykypäivänä monet tuppaavat mieluusti käyttämään aikaa muuhun kuin arjen askareiden hoitamiseen, joten kaupassa käynti saa olla mahdollisimman sujuvaa.
Ja onhan asiointi Klaukkalassa ihan eri luokkaa, kuin isossa kauppakeskuksessa. Täällä pääset oikeasti autolla lähelle, eikä sinun tarvitse pujotella isojen parkkihallien kautta kauppakeskuksen aulaan ja siitä vielä haluaamasi kauppaan. Ajoaika Kivistöstä Klaukkalaan on kuitenkin sama kuin Kauppakeskus Kaareen, Jumboon tai Myyrmanniin.
Korona-aikana tärkeä huomio on myös kontaktien vähentämisessä, kun kontakteja ei pienemmässä kaupassa tule niin paljon kuin isossa kauppakeskuksessa.
Samassa jutussa kerrottiin kuitenkin, että kaikki kivistöläiset eivät tänne suuntaa, koska kaikilla ei ole omaa autoa. Junaradan saaminen Klaukkalaan vie varmasti vuosikymmeniä, joten junan tuomia asiakkaita ei kannatakaan ihan heti odotella.
Tunnettuutta lisäämällä voisi asiassa harpata ison askeleen eteenpäin.
Mutta osasyy on myös siinä, että Vantaan puolen asukkaat eivät tunne Klaukkalaa ja palveluita, mitä kymmenen minuutin päästä kotoa löytyisi.
Siksi olisikin tärkeää, että jos Klaukkalan yritykset haluavat kasvattaa asiakaskuntaansa, niin palveluita ja aluetta tuodaan myös esiin. Tunnettuutta lisäämällä voisi asiassa harpata ison askeleen eteenpäin.
Ja yhteistyötä tässä kannattaa varmasti hyödyntää, sillä jos asiakas ajaa tänne vaikka ruokaostosten perässä, niin hän voisi varmasti hyödyntää myös muita palveluita samalla – kunhan tietää, mitä kaikkea voi yhdellä reissulla hoitaa.
Kirjoittaja on Nurmijärven Uutisten päätoimittaja.