Mielipide: Kuntalainen Keusoten pyörityksessä

Tuuli Ojamo, Klaukkala

Tehyn Keski-Uudenmaan ammattiosaston ja Keusoten johdon kirjoitukset NU:n Lukijalta-palstalle kirvoittivat minut kertomaan oman lähipiirini kokemuksista Keusoten palveluista.

Netti- ja puhelinpalvelut toimivat hyvin. Nettipalvelun kautta yhteydenotto toimii ja Keusotessa saadaan arvokasta tietoa suoraan asiakkaalta, mikä on omiaan vähentämään Keusoten henkilöstön työtä. Samoin puhelimella jätettyyn takaisinsoittopyyntöön Keusotessa vastataan nopeasti.

Ongelma on nyt siinä, että vastaanotolle ei pääse millään, vaan terveysongelman oletetaan hoituvan pelkillä keskusteluilla ensin hoitajan ja sen jälkeen mahdollisesti lääkärin kanssa.

Otan esimerkiksi lähiomaisen elokuun alkupuolella alkaneen hengitystieinfektion, johon liittyi useita päiviä kestävä kuumeilu. Korona-testiin saatiin kohtuullisen nopeasti aika ja testistä tuli onneksi negatiivinen tulos, jonka jälkeen ajateltiin oven aukeavan lääkärin vastaanotolle.

Akuuttivastaanotolle ei ollut mitään asiaa, vaan komennettiin kotiin pelaamaan netti- ja puhelinpalvelujen kanssa. Yhteys saatiin, mutta ei edelleenkään mitään asiaa vastaanotolle. Lääkäri tuumasi, että ”ei teillä varmaan mitään ole”. Lopulta lääkäri armosta olisi antanut ajan Järvenpäähän, koska ”olette jo tuon ikäinen”.

Tässä vaiheessa lähiomainen sanoi ”heippa” Keusotelle ja varasi ajan paikalliselle yksityiselle lääkärille, joka totesi välittömän hoidon tarpeen. Hoito ja seuranta jatkuvat edelleen.

Ennen Keusotea pidin Nurmijärven terveysasemien palveluja laadukkaina ja apua sai tarvittaessa. Keusotella on koronapandemian kanssa paljon tekemistä, mutta ei sen varjolla voi lähes kaikkea muuta terveydenhoitoa jättää netti- ja puhelinpalvelujen varaan.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.