Pääkirjoitus: Tiedotetaan vasta kysyttäessä

Paikallislehdellä on Nurmijärven asukkaiden tiedonsaannin kannalta selkeästi tärkeä rooli. Tämä on ilmennyt erityisesti viime aikoina, kun Nurmijärven Uutiset on pyytänyt viranomaisilta kommentteja eri aiheista.

Kyselimme Keusoten kiireettömän hammashoidon tilanteesta viranhaltijoilta asiaa sähköpostilla lokakuun alkupuolella. Muutama päivä kysymysten esittämisen jälkeen Keusoten verkkosivuille ilmestyi asiasta tiedote ja lehti sai vastaukset kysymyksiinsä sen jälkeen.

Kirkonkylän terveysaseman remontin kohdalla toimituksemme sai asiasta juttuvinkin ja lähti selvittämään asiaa. Muutama tunti ennen toimituksemme jutun julkaisua Keusote tiedotti remontista.

Keusoten osalta tiedotusasia on toistunut myös sisarlehtemme Keski-Uusimaan kohdalla.

Keusote ei ole kuitenkaan tiedotuskäytännöissään missään nimessä yksin, vaan yhä useammat toimijat tuntuvat harjoittavan samaa taktiikkaa.

Asioista, ikävämmistä varsinkin, ollaan helposti hiljaa ja jos paikallislehti kyselee niiden perään, julkaistaan nopeasti tiedote, jossa pyritään selittämään asiat mahdollisimman parhain päin.

Vaikka Nurmijärven kunta on mennyt viestinnässään viime vuosina isoja askelia eteenpäin, niin samanlainen kokemus on kunnasta tältä syksyltä Parkkimäen puunkaadon osalta. Kun toimitus sai lokakuun alussa lukijalta vinkin Kirkonkylän Parkkimäen puunkaadosta, ei kunta ollut tiedottanut puoleentoista vuoteen asiasta mitään. Toimituksen kysyttyä asiasta kunnasta, ei tietoja kunnasta löytynyt. Mutta juuri ennen Nurkkarin jutun julkaisua kunnan verkkosivuille ilmestyi tiedote asiasta.

Pelkkää kritiikkiä ei tiedotuksesta toki sovi antaa, sillä monelta osin tiedotus toimii nykypäivänä hienosti niin kunnassa kuin Keusotessa. Olemme saaneet tietoa mm. kunnan palveluverkkoasiasta ja Keusoten koronatilanteesta kiitettävästi. Kiitos siitä heille. Ikävien asioiden joukossa korona tuntuu kuitenkin olevan tiedotettavien asioiden joukossa poikkeus, josta voisi ottaa oppia.

Viestinnässä riittää toki aina työsarkaa niin kunnissa kuin monella muullakin taholla, paikallismediasta puhumattakaan. Asiat voidaan aina tehdä paremmin.

Nurkkari kannustaa lukijoitaan vinkkien kertomiseen ja kyselee niiden perään jatkossakin. Tavoite on saada kuntalaisten arkeen vaikuttavat asiat oikeasti esiin, tavalla tai toisella.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu