Mielipide: Sivistystoimen lukiopeliä

Pro-Rajamäki ryhmä

Enemmän kuin kaksi vuotta on käyty tätä ”pakkomielteistä keskitettyä suurlukiovääntöä” sivistystoimen ehdoilla. Sivistystoimiala on se, joka on vastuussa koko kunnan koulutuskokonaisuudesta ja palveluverkon järkevyydestä perheiden, lasten ja nuorten kannalta. Yksinomaan tänä vuonna on menossa jo neljäs ilmoitettu ajankohta päätöksenteolle 16.12.20.

Riittävästi rahaa suurlukioon ei ole eikä tule, havaittiin toukokuussa? Elokuussa yritettiin jälleen, mutta alettiinkin etsiä ”kevytratkaisuja” lukiolle. Päättäjät olivat syystäkin ymmällä (NU 5.8.).

Lukioratkaisu siirrettiin palveluverkkokokonaisuuden päätösehdotusten yhteyteen syyskuun loppuun. Kuntapäättäjät hermostuivat saatuaan aineiston vasta kolme työpäivää ennen esittelyä. Kaikki viisi lautakuntaa palauttivat jo valmiiksi muotoillut päätösehdotukset uudelleen valmisteltavaksi, siinä vaiheessa kun vasta kuntalaiskyselyt olivat alkamassa.

Se oli käytännössä totaalinen epäluottamuslause päättäjiltä palveluverkkoprosessille! Sitä vaan ei julkisesti ole uskallettu sanoa julki.

Sivistystoimelle annettiin kolme viikkoa aikaa tehdä vaaditut lisäselvitykset. Tämän jälkeen jokainen lautakunta jatkokäsittelyssään oli kukin ihan ”omaa mieltään” laidasta laitaan, kuten tämän lehden pilapiirtäjä Makekin osuvasti visualisoi.

Sivistyslautakunta kunnan ohjesäännön mukaan ”esi- ja perusopetuksen sekä lukiokoulutuksen vastuulautakuntana” päätti äänin 7–4 Maaniittu-ratkaisun puolesta, täsmälleen kolmen viikon takaisen saman sisältöisen esitystekstin perusteella.

Sivistystoimen ajaman suurlukion perusteina on laaja kurssitarjonta, opettajien tiimit sekä ylioppilasarvosanojen yliarvostaminen. Tämä ei juuri vakuuta! Sama voi toteutua myös hajautetussa lukiossa. Ylioppilasarvosanoissa vaikuttaa vain pakollisten aineitten pisteet jatko-opintoihin, ei kurssitarjonta! Me elämme jo nyt verkottunutta aikakautta, jossa isot, vieläpä muusta kouluyhteisöstä eristetyt lukiorakennukset ”maamerkkeinä” eivät ole tätä päivää.

Palveluverkkotyöskentely näyttää yhä selvemmin siltä, että palveluverkkoa tehdään sivistystoimen omat halut edellä eikä nuorten ja perheitten hyvinvoinnin kannalta. On muka kuultu kuntalaisia, mutta ei todellisuudessa kuunneltu. Elokuussa liki 300 rajamäkeläistä, röykkäläiset ja heruslaiset mukaan lukien, hyvin selväsanaisesti mielipidetauluin julkisessa mielenosoituksessa ilmaisivat perustellut kantansa säilyttää lukiopalvelut kaikissa kolmessa kunnan suuressa taajamassa. Yhtäkään virkamiestä ei näkynyt paikalla.

Palvelut ovat se pääasia – ei rakennukset! Kun rahaa ei ole, niin kevytversiona vedettiin pakasta Maaniittu-kortti. Tuloksena oli lukion älytön ”keskittämisidea” Maaniitun ala-asteelle koko Kirkonkylän koulukuviot täydellisesti sekoittaen pienten lasten hyvinvoinnin ja turvallisuuden kustannuksella! Eikö kuntalaisten selvästi julkituomat massiiviset mielipiteen ilmaisut ja kuntalaiskyselyn kyläkohtaiset vastausaktiivisuudet Kirkonkylässä ja Rajamäellä paina virkamiesvalmisteluissa mitään? Kuntalaisadressissa 630 asukasta on paheksunut Maaniittu-ratkaisua, joka rikkoo täysin Kirkonkylän alueen peruskoulukuviot. Eikö poliittisilla päättäjillä ole uskallusta sanoa, että ”keisarilla ei ole vaatteita”?

Koko palveluverkkotyö on pyörinyt koko ajan lukion ympärillä ja palveluverkon muut laajat osat ovat nousseet vasta lokakuun alussa pöydälle kaikessa kiireessä pohdittaviksi ja samantien lukkoon lyötäviksi. Esimerkiksi kelpaa kyläkoulujen tulevaisuus osana kylien yhteisöllisyyttä ja kaikkien kylien elinvoimaisuutta. Nämä on jätetty selvittämättä. Koko kunnan, taajamien sekä myös kylien vetovoiman tarkastelut on ilmeisen tarkoituksellisesti jätetty pelkkien toteamusten ja korulauseitten varaan.

Kuntastrategiassakin korostetaan lähipalveluja ja arjen sujuvuutta! Yhtenäiset koulupolut kylissä ja lukiopalvelut kaikissa suurissa kolmessa taajamassa riittävine kursseineen sekä tuttu ja turvallinen ”kasvuyhteisöllisyys” varmistavat hyvän arjen ja sen vetovoimankin.

Tuusulassa näillä periaatteilla on toimittu jo neljä vuotta – oppilaat edellä ja kussakin lukion toimipisteessä omat painopisteensä kaikkien valittaviksi!

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.