Mielipide: Yksityistie Klaukkalan kehätien maksajana?

Erkki Partanen

Vuosikymmeniä odotettu Klaukkalan kehätie avattiin liikenteelle viime torstaina. Kunnanjohtaja Outi Mäkelän mukaan kehätien avaaminen on Nurmijärvellä vuosituhannen isoin juttu (NU 25.11.).

Klaukkalan Metsäkylän Koivistontien ja Järvisentien asukkaat eivät ole lainkaan iloisia tämän kehätien avaamisesta, sillä Koiviston- ja Järvisentien tiekunta on pistetty yhdeksi maksumieheksi tälle tiehankkeelle. Tien rakentajat hehkuttavat suuria säästöjä ja paukuttelevat henkseleitään, mutta vetäytyvät kaikesta vastuusta Koivistontien kunnostuskustannuksissa.

Kehätien rakentaminen käynnistyi helmikuussa 2019. Kevään, kesän ja syksyn 2019 aikana Kreate ja sen aliurakoitsijat ovat käyttäneet Koivistontietä raskaiden maansiirto- sekä lavettiautojen kulkureittinä tulevalle kehätien rakennuspohjalle.

Lisäksi kevättalvella 2020 Kreate ja sen aliurakoitsijat käyttivät Koivistontietä Joentaustan tieltä haarautuvan uuden tien rakentamiseksi. Pintamaan siirtojen ja maamassojen ajon osalta tämä merkitsi noin 130–140 ajettua kuormaa.

Kuka antoi luvan tähän raskaan liikenteen liikkumiseen?

Tie oli tuolloin vielä kunnan hoidossa eikä kukaan kysynyt Koivistontien asukkailta lupaa raskaan liikenteen käytölle. Kuntakin tuntuu unohtaneen, että kunnan hoitovastuu päättyi valtuuston tekemän päätöksen mukaan toukokuussa 2020.

Raskaan kaluston käytön seurauksena Koivistontie petti paikoin pahasti. Lisäksi raskas liikenne aiheutti asfaltin murtumista ja tie reikiintyi. Koivistontiellä pidettiin katselmus keväällä 2020, jossa olivat läsnä Kreate Oy:n vastaava työnjohtaja, Nurmijärven kunnan katupäällikkö sekä kolme Koiviston- ja Järvisentien hoitokunnan jäsentä. Kreaten ja kunnan edustaja totesivat, että Koivistontie on todennäköisesti rakennettu kevyempää liikennettä varten ja tien rakennekerrokset ovat antaneet periksi. Lisäksi todettiin, että pahimmat painumat olivat mutkissa sillä puolen, jossa täysillä maansiirtoautoilla oli ajettu. Lisäksi kohdissa, joissa maansiirtoautot olivat jarruttaneet tai kiihdyttäneet mutkan jälkeen, asfaltti oli murtunut.

Kreaten edustaja totesi katselmuksessa tien osittain rikkoutuneen Kreaten tienrakennustöistä johtuneesta raskaasta liikenteestä. Kunnan edustaja puolestaan totesi kunnan hoitotoimenpiteiden olleen mm. asfaltin kylmäpaikkauksen osalta riittämätön.

Koiviston- ja Järvisentien tiekunta teki Väylävirastolle, Kreate Oy:lle ja Nurmijärven kunnalle reklamaation, jossa se pyysi Nurmijärven kuntaa, Väylävirastoa ja Kreate Oy:tä osallistumaan Koivistontien kunnostamiseen siihen kuntoon kuin se oli ennen Mt 132 (kehätie) rakentamisurakkaa.

Väyläviraston hankkeiden projektipäällikkö totesi, että hanke ei ole tässä asiassa korvausvelvollinen eikä tule osallistumaan esitettyjen kustannusten korvaamiseen. Hän vetosi Kreaten työpäällikön antamaan selvitykseen, jossa todettiin Koivistontien tiekunnan vaatimukset korjaustoimenpiteistä laajuuden, aikataulun ja maksajan osalta perusteettomiksi. Kreaten työpäällikkö kertoi vastineessaan, että he olivat videokuvanneet Koivistontien helmikuussa 2020, jossa on näkyvissä päällysteen huono kunto jo ennen massaliikenteen aloittamista. Vastineessa todettiin myös, että Kreate tai sen aliurakoitsijat eivät olleet käyttäneet Koivistontietä työmaaliikenteeseen keväällä 2019.

Nurmijärven kunnallistekniikan päällikkö ilmoitti myös vastauksessaan, että kunta ei ole korvausvelvollinen eikä tule osallistumaan esitettyjen kulujen maksamiseen.

Koiviston- ja Järvisentien tiekunta ei tyytynyt saamaansa vastausta, vaan vaati uutta katselmusta Koivistontielle viikolla 48. Tiekunta on sitä mieltä, että kunnan olisi pitänyt selvittää tien kunto ennen kuin raskas liikenne ohjattiin tielle. Kunta vastasi Koivistontien hoidosta silloin, kun Mt 132 rakentaminen aloitettiin.

Saimme Väyläviraston hankkeiden projektipäälliköltä, Kreate Oy:n työpäälliköltä ja Nurmijärven kunnan kunnallistekniikan päälliköltä vastauksen, että he eivät ehdi katselmukseen eivätkä näe sitä myöskään tarpeelliseksi.

Näinkö meitä yksityistien varrella olevia kohdellaan. Ensin rikotaan ja sitten ilmoitetaan, että korjatkaa itse.

Kirjoittaja on Koiviston- ja Järvisentien hoitokunnan sihteeri

Kommentoi