Viime viikkoina medioissa on keskusteltu asiakkaiden käytöksestä kaupoissa.
Työskentelen nurmijärveläisessä kaupassa ja minusta on paitsi tärkeää myös ajankohtaista keskustella aiheesta. Minulla ei ole kokemusta kaupanalasta kymmenen vuoden takaa, mutta jo nyt muutaman vuoden perusteella voin huomata tilanteen muuttuneen. Asiakkaiden käytös on huonontunut merkittävästi.
Pieni ote työpäivästäni: Muutama viikko sitten keski-ikäinen asiakas tuhosi teeasetelman, jonka olin vaivalla rakentanut myymälään. Seisoin muutaman metrin päässä käytävällä ja näin hänen ottavan oikein vauhtia ostoskärryillään. Asiakkaalla olisi ollut runsaasti tilaa kiertää asetelma. Pinotut paketit kuitenkin kaatuivat lattialle ja levisivät ympäriinsä. Mies huusi minulle: ” Tästä pitää päästä läpi! Tulepa nyt siivoamaan tämä sotku”. Sillä kerralla mitään ei onneksi hajonnut, mutta sotkun siivoamiseen kului työaikaani. Surullista on, että tällaiset tapahtumat ovat syksyn mittaan arkipäiväistyneet.
Me myyjät kohtaamme päivittäin paljon myös ystävällisiä ihmisiä, mikä piristääkin päivää. Toivoin kuitenkin, että te, hyvät asiakkaat, muistatte kaupan olevan työpaikka.
Kun työaikaamme ei tuhlata tahallisella sotkemisella riittää meillä enemmän aikaa asiakaspalveluun, tai vaikka kassajonojen purkamiseen. Mekin ansaitsemme tulla kohdelluiksi ihmisinä.