Mielipide: Taideharrastukset lisäävät tutkitusti lasten ja nuorten hyvinvointia

Viivi Seirala

Taiteen perusopetuksen oppilaitokset ovat kriisiaikana osoittaneet toimintavalmiutensa, ja tehneet valtavasti töitä turvallisen ympäristön aikaan saamiseksi.

Taiteen perusopetus on osa Suomen koulutusjärjestelmää ja siitä säädetään laissa ja asetuksessa taiteen perusopetuksesta. Taiteen perusopetuksen eri alojen, kuten kuvataide, musiikki ja tanssi, oppilaitoksia on maassamme yhteensä 424, ja oppilaita noin 128 000.

Taiteen perusopetus tarjoaa onnistumisen ja oppimisen kokemuksen, jolla on pitkäkestoisia vaikutuksia lapsen ja nuoren identiteetin kehittymiselle. Harrastukseen voidaan sitoutua yli kymmeneksi vuodeksi.

Leikkaukset taiteen perusopetuksesta ovat leikkauksia lasten ja nuorten jaksamista ylläpitävästä toiminnasta.

Taiteen perusopetusta ei siitä annetun lain mukaan voi järjestää taloudellisen voiton tavoittelemiseksi, ja oppilasmaksujen on oltava kohtuullisia. Opetusta järjestävät koulutetut ammattilaiset, joiden kelpoisuuksista on säädetty asetuksella. Korkea laatu ja osaaminen ovat toiminnan ytimessä, ja kunkin taiteenalan tarpeet tunnistavat opetustilat luovat puitteet onnistumiselle.

Taiteen perusopetuksen oppilaitokset työllistävät maassamme tuhansia eri taiteenalojen ammattilaisia.

Ylpeydenaiheesta ei kannata luopua.

Kriisiajan vaikutukset heijastuvat vielä pitkään. Taiteen perusopetuksen oppilaitokset hankkivat ison osan rahoituksestaan oppilasmaksuilla, ja järjestämällä muuta toimintaa. Koulu- ja päiväkotiyhteistyö tuo oppilaitoksille tuloja, ja tarjoaa uusille harrastajille mahdollisuuden tutustua eri taiteenaloihin.

Pandemia voi heikentää kotitalouksien maksukykyä vuosien ajan, ja tarve oppilasmaksujen huojennuksille ja vapaaoppilaspaikoille kasvaa. Kunnan leikatessa tukeaan harrastuksestaan joutuvat luopumaan ensimmäisenä kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat lapset ja nuoret, joiden perheillä ei ole varaa oppilasmaksuihin.

Koronakriisi ei saa kertautua tulevien vuosien leikkauksina.

Kunnan tuen säilyminen on taiteen perusopetuksen jatkuvuuden turvaamiseksi keskeistä. Ylläpitäjille suunnatun tuntiperusteisen valtionosuuden lisäksi kunta saa rahoitusta taiteen perusopetuksen järjestämiseen osana kuntien peruspalveluiden valtionosuutta. Tuntiperusteinen valtionosuusjärjestelmä on laskennallinen ja perustuu kustannuksiin. Jos kunta leikkaa omaa osuuttaan ja oppilaitos sopeuttaa toimintaansa, vähenee samalla myös valtionosuus.

Panostamalla taiteen perusopetukseen kuntaan saadaan työpaikkoja, verotuottoja, valtionosuuksia, lapsille ja nuorille mahdollisuus oppia ja osallistua mielekkääseen tekemiseen saman henkisten kavereiden kanssa, laadukasta harrastustoimintaa myös kouluihin ja päiväkoteihin, vilkasta tapahtuma-, konsertti-, esitys-, näyttely-, leiri ja muuta kulttuuritoimintaa.

Nurmijärvellä eri taiteenalojen taiteen perusopetuksella on monikymmenvuotiset perinteet. Tästä ylpeydenaiheesta ei kannata luopua pienen säästön, mutta lasten ja nuorten elämässä suuren vahingon aiheuttamiseksi.

Kirjoittaja on Taiteen perusopetusliitto TPO ry:n toiminnanjohtaja.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.