Haluan tuoda esiin, että opettajan työ on haastavaa asiantuntijatyötä. Opettajat ovat Suomessa vähintään viisivuotisen yliopistotutkinnon suorittaneita kasvatustieteiden maistereita, opetusalan asiantuntijoita.
Koulun arjessa on monenlaisia vaihtuvia tilanteita ja haasteita, joka vuosi vähän erilaisia. Työssä on iso vastuu.
Opettajan pitää olla tietoinen lapsen kehitysvaiheista, erilaisista oppimisen tavoista, oppimisen haasteista, monipuolisista tukitoimista, erilaisista käytöshaasteista, kouluarjen juridiikasta, opetussuunnitelmasta, arviointiprosessista ja niin edelleen.
Opettajan tehtävä on huolehtia lasten opiskelumotivaatiosta ja tarkkailla oppilaiden suoriutumista ja hyvinvointia ja tarvittaessa toimia eri tilanteissa asianmukaisin keinoin.
Opetus maassamme on korkeatasoista. Nyt kysynkin, toteutuuko lapsen oikeus korkeatasoiseen opetukseen ja saako lapsi käyttöönsä pätevän opettajan ammattitaidon ja kyvyn suorittaa monipuolinen opetussuunnitelman mukainen arviointi, jos opetusta toteuttaa koulutusalan ulkopuolelta tuleva epäpätevä toimija?
Kirjoittaja on luokanopettaja, elämänkatsomustiedon aineenopettaja, KM