Nurmijärven kunta vastaa: Kunnan tavoitteena aktiivinen vuoropuhelu

Mauri Larmio kirjoitti Nurmijärven Uutisten mielipidekirjoituspalstalla (12.5.) Nurmijärven kunnan verkkoasiointipalvelu Solmusta. Larmio ihmetteli asiointipalvelun nimeä.

Nimi ”Solmu” valikoitui vuonna 2018 järjestetyn nimikilpailun kautta. Kaikkiaan nimikilpailuun saatiin 91 ehdotusta. Nimi viittaa niin yhteen liittämiseen kuin myös nopeusyksikköönkin. Nurmijärven Uutiset kirjoitti Solmu-nimen symboliikasta 21.3.2018. Verkkoasiointipalvelu Solmu avattiin kuntalaisille huhtikuussa 2018. Kunta on tiedottanut Solmusta sekä lanseerauksen yhteydessä että myöhemmin mm. kotisivuillaan, sosiaalisessa mediassa, paikallislehdessä kuin myös julkisena tiedotteena kotitalouksille jaettavassa tiedotuslehdessään. Nurmijärven Uutiset käsitteli uutta verkkoasiointipalvelua paperilehdessään 21.4. ja 25.4.2018. Kunnan tulee kuitenkin edelleen viestiä verkkoasiointipalvelusta aktiivisesti, jotta palvelu olisi tuttu mahdollisimman monelle nurmijärveläiselle.

Haluan myös kiittää Larmiota kritiikistään liittyen Solmun löydettävyyteen. Verkkoasiointipalvelu löytyi aiemmin kunnan kotisivujen etusivulta kahdesta eri paikasta: ylänavigaatioriviltä kohdasta ”Palaute” ja kuvalinkkinä otsikolla ”Solmu”. Lisäksi palvelu oli löydettävissä kunnan kotisivujen hakukoneen avulla. Larmion mielipidekirjoituksen jälkeen tarkastelimme Solmun löydettävyyttä kunnan viestintäyksikössä ja paransimme löydettävyyttä entisestään. On tärkeää, että palautekanava löytyy mahdollisimman helposti.

Nurmijärven kunta on saanut Solmun kautta kiitettävästi palautetta, kritiikkiä ja kehuja, kuluneiden vuosien aikana. Solmun tavoite on lisätä vuorovaikutusta kunnan ja kuntalaisten välille, tehden siitä entistä helpompaa ja läpinäkyvämpää. Palvelusta voi esimerkiksi lukea muiden lähettämiä kysymyksiä ja saamia vastauksia.

Olemme saaneet aika ajoin palautetta myös Solmun käytettävyydestä. Nurmijärven kunnan tarkoitus on parantaa Solmun toiminnallisuutta ja esimerkiksi selkeyttää palautteiden käsittelyprosessia. Päivitetty verkkoasiointipalvelu lanseerataan tämän hetken arvion mukaan elokuussa, joten kannattaa siis pysyä kuulolla ja seurata kunnan viestintäkanavia, kuten kotisivuja.

Haluan kiittää kaikkia palautetta antaneita kuntalaisia sekä kannustan antamaan palautetta kunnalle myös jatkossa!

Teemu Siltanen Nurmijärven kunnan viestintäpäällikkö

Kommentoi