Vaalikynä: Turvaa, terveyttä ja vetovoimaisuutta

Valkjärventien raskasrekkaliikenne on lisääntynyt huolestuttavan paljon ja kapeutensa johdosta on muodostunut vaaralliseksi koulutieksi. Sen lisäksi lisääntynyt rekkaliikenne on jo murtamassa tienpinnan aina rakenteita myöten. Tielle on saatava välittömästi painorajoitukset ja alentaa nopeudet vaikka 40 km/h ja mahdollinen raskaanliikenteen läpiajokielto. Näin voitaisiin minimoida hengenvaarallisten tilanteiden syntymisiä.

Kyse on kriittisen tärkeästä lasten, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuudesta, siksi kunnan on kiirehdittävä Valkjärventien kevyenliikenteen väylän jatkamista. Näin saataisiin Lähtelästä Lopentielle muodostettua turvallinen ulkoilureitti järven ympäri, sillä Lopentien kevyenliikenteen väylä rakennuttamisestahan on jo päätökset. Kun vielä muutetaan kevyenliikenteen ohjaaminen Lopentien yli alikulun sijaan, niin saataisiin arviolta 1–1,5 miljoonaa halvempiratkaisu. Nämä säästyneet varat tulee ohjata Valkjärven kevyenliikenteen rakentamiseen.

Liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt ”Kävelyn ja pyöräilyn” edistämisohjelmalla, jolla halutaan parantaa kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä suomalaisissa kunnissa. Toimenpideohjelma toteutetaan valtion ja kuntien yhteisellä investointiohjelmalla. Raha on kuitenkin rajallinen voimavara, siksi Nurmijärven tulevien päättäjien on ensimmäisten asioiden joukossa esitettävä ministeriölle Valkjärventien kevyenliikenteen rakentamisen rahoittamista. On muistettava, että näissäkin määrärahoissa nopeat syövät hitaat.

Matti Putkonen Valkjärven kyläyhdistys kuntavaaliehdokas (ps.)

Kommentoi