Mielipide: Lukiopohdintaa kuntavaalien alla

Joulukuussa 2020 Nurmijärven kunnanvaltuusto päätti äänin 27–24 keskittää kunnan lukion Kirkonkylään ja lopettaa Rajamäen lukiotoimipisteen.

Keskitetyn kannattajat ovat lähinnä etelä- ja keskialueilta: Lompolo, R. Mattila, Miettinen, Räty, Salminen, Suomi, Taipale, Takalo-Eskola, Tarikka, Vainio, Vaulamo (kok.) / Peltonen, Rousu, Sandberg, Santala, Uusitalo, S.Viljakainen (sd.) / Heinonen, Lounela, Pispala, Pukarinen, Virolainen (vihr.) / Hyvämäki, Kalliokoski, Mustonen (kesk.) / Haapalainen (kd.) ja Kakko (smp.).

Kahden toimipisteen (Kirkonkylä ja Rajamäki) kannattajat: Laine, Mantila, Raekannas, Rantala, Salonen, Sivula, Toivonen, J.Viljakainen (kesk.) / Hägg, Lihr, Malkamäki, Vuorisalo (kok.) / Laitinen, Lappalainen, Pirkkala, Tapiolinna (ps.) / Latva, Lepolahti, Markkanen (sd.) / Koivalo, Toikkanen (vas.) / Kopsala, Virtanen (vihr.) / Arteli (smp.).

Kirkonkylän imagoa parannettaisiin 400 opiskelijan lukiolla, joka vetäisi Arkadian ”ylimääräiset” sekä hakijoita kaikkialta, muista kunnistakin.

Ratkaisua perusteltiin muun muassa laajalla kurssitarjonnalla, paremmalla ”palvelulla” ja sujuvammalla toiminnalla.

Keväällä -21 SVK:sta Rajamäellä valmistui 133 ysiluokkalaista.

Heidän ensisijaiset valintansa: ammatillinen koulutus noin 30, Arkadia 4, Rajamäen toimipiste (saa jatkaa vielä 3 vuotta) 25, muualle 39, joista 30 Hyvinkäälle ja Kirkonkylään vain 2.

Rajamäeltä ei ennenkään yleensä ole haettu Kirkonkylän lukioon (ei näemmä nytkään, edes ”pakon” edessä!)

Valtuuston lukiopäätöksen tarkoitus oli ”keskittää” – kaikki muu ”täsmentyisi” myöhemmin. Nyt ajetaan suurta uudisrakennusta, mutta minne ja millä hinnalla?

Talousahdinkoa enteillen: olisivatko Rajamäen kampuksen sisältämät lukion monitoimitilat kuitenkin edullisempi ratkaisu; resursseja riittäisi myös Kirkonkylän tilojen parantamiseen ja uusimiseen.

Syksyn -21 uusi valtakunnallinen opetussuunnitelma tuo uusia arvoja ja painotuksia: opiskelijan hyvinvointi, yhdessä tekeminen ja yhteisöllisyys, rakentavat vuorovaikutustaidot, toisten huomioon ottaminen, henkilökohtainen opintosuunnitelmaa, jota päivitetään, vaikeuksissa auttavia työpajoja, yhteisiä tapahtumia yhteishenkeä ja myönteistä ilmapiiriä luomaan kaikessa koulun toiminnassa. (Lue lisää: HS 24.5.2021)

Tällaista on nähty ennenkin, mutta nyt nämä arvot on nostettu keskiöön. Tiedon ammentaminen laajalta tarjottimelta on vain osa opiskelua.

Turvallinen, yksilöä tukeva ympäristö auttaa kaikkia, myös syrjäytyneitä ja ahdistuneita, kasvamaan itsenäisiksi, itsensä löytäen.

Tämä toteutuu pienemmässä lähilukiossa paremmin kuin monisatapäisissä laumoissa, missä hiljaiset ja heikommat helposti jäävät vaille huomiota ja sitä apua, mitä tarvitsisivat.

Opiskelu tulevaisuudessa sisältää myös muualla suoritettuja mitä moninaisimpia opintoja, etänäkin, eli eivät ne keskuslukion seinät oppimista määrittele.

Valitaan nyt valtuustoon henkilöitä, jotka ymmärtävät nuoria ja edistävät koko kunnan tasapuolista kohtelua ja kuntalaisten hyvinvointia, haluavat lukion joka taajamaan ja rohkenevat olla aloitteellisia sen toteuttamiseksi.

KH:n pj, Virpi Rädyn (kok, Kla) mukaan ”demokraattisesti tehtyä päätöstä” ei voi muuttaa.

Tällä logiikalla jokainen demokraattinen päätös on siis voimassa hamaan maailman loppuun asti?

M-L Anttila Rajamäki

Kommentoi