Mielipide: Alkuluokkatoiminta – joustavaa, kehitystä ja kasvua tukevaa?

Supersankarin äiti

Lepsämän koulun Lintumetsän alkuluokkien toiminta käynnistyi koulujen alettua. Toimintaa ei taidettu kunnolla ehtiä suunnitella, sillä lopputuloksena vanhemmat seuraavat hampaat irvessä sivusta täyttä kaaosta.

Lähtökohtaisesti lasten ystävyyssuhteet rikottiin luokkia jaettaessa. Vararehtori ilmoitti 140 lapsen vanhempainillassa, että kaverisuhteita ei luokkajaossa oteta huomioon. Mietimme naapurustossa, että eikö edes sitä hiljaista ja ujoa pientä 5-vuotiasta huomioida ottamalla hänelle edes se yksi kaveri tueksi koulunaloitukseen. Ei tosiaan otettu. Ei edes koulun alettua, kun ystävykset itkivät yksinäisyyttään eri pihoilla. Opettajalle asiasta sanottua ”on vain kestettävä.”

Lapseni siirtyi 5-vuotiaana kovaan aikuisten maailmaan, jossa lapsen yksilöllistä kehitystä ei tueta. Alkuluokkatoiminnassa Lintumetsässä 5-vuotiaan pitää kestää kuin aikuinen ja tehdä uusia ystävyyssuhteita täysin uudessa koulussa uusien aikuisten ympäröimänä. Lapset asetetaan eriarvoiseen asemaan alkuluokkatoiminnassa. Vanhempien lasten on nähty kiusaavan eskareita koska kaikki eskarit eivät vielä osaa lukea. Aikuiset eivät ehdi puuttua tilanteisiin, koska kaikki on vielä rempallaan. Piha on rempallaan, koulun sisustus on rempallaan. Käytännöt ovat rempallaan ja kaikki hakee paikkaansa. Viime viikolla uutena muutoksena tuli opettajilla mukana kulkeva ovikello ja silti perääni soitettiin olinko jo hakenut lapseni koulusta?

5-vuotiaan lapsen kuuluu saada leikkiä ikätasoisesti ystävien kanssa eikä tehdä lukuläksyjä 2-luokkalaisen kanssa. Toivottavasti tämä alkuluokkakokeilu loppuu pian jättämättä lapsille pahempia traumoja ja lapseni saa olla taas tavallinen 5-vuotias koekaniinin sijasta.

Vanhempien lasten on nähty kiusaavan eskareita koska kaikki eskarit eivät vielä osaa lukea.

Kommentoi