Nurmijärven kunta vastaa: Lepsämän koulun alkuluokkatoiminnasta

Nurmijärven Uutisissa (31.8.) julkaistiin mielipidekirjoitus koskien Lepsämän alkuluokkatoimintaa.

Lepsämän koulun ja päiväkodin yhteinen alkuluokkatoiminta käynnistyi lukuvuoden alussa. Alkuluokissa opiskelee 161 esiopetuksen ja perusopetuksen vuosiluokkien 0–2 oppilasta kuudessa noin 27 oppilaan ryhmässä.

Alkuluokkatoimintaa toteutetaan kolmen tunnin ajan jokaisena koulupäivänä. Muun aikaa, noin 1-2 tuntia päivässä, oppilaat opiskelevat oman ikäluokkansa mukaisesti muodostetuissa esi- ja perusopetuksen ryhmissä. Osa oppilaista jatkaa koulupäivän jälkeen täydentävässä varhaiskasvatuksessa.

Oppilaat on sijoitettu Lepsämän alkuluokkaryhmiin kymmenestä eri yksiköstä. Ryhmissä on oppilaita yhtäläisesti eri vuosiluokilta. Oppilassijoittelun tavoitteena on toimivien ryhmien muodostaminen. Oppilaiden kaverisuhteet on huomioitu sijoittelussa. Jokaisessa alkuluokkaryhmässä työskentelee kolme kasvattajaa: luokanopettaja, varhaiskasvatuksen opettaja ja varhaiskasvatuksen lastenhoitaja. Ryhmissä on siis jokaista kasvattajaa kohden noin yhdeksän oppilasta.

Alkuluokkatoimintaa ohjaavat Nurmijärven kunnan esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmat, jotka asettavat yhteiset tavoitteet ja sisällöt toiminnan toteuttamiselle. Alkuluokkatoiminnan keskeinen tavoite on kohdata jokainen alkuluokan oppilas yksilönä ja tukea hänen vahvuuksiaan. Alkuluokissa työskennellään yhdessä ja oppilaat oppivat toimimaan monenlaisissa ryhmissä lukuvuoden aikana. Yhdessä tekeminen, yhdessä oppiminen ja yhdessä leikkiminen, iästä riippumatta, ovat keskeisiä toimintatapoja.

Alkuluokkien kasvattajat tekevät työtään asiantuntemuksella ja suurella sydämellä. Kaikkiin lasten välisiin asioihin puututaan ja kiusaamis- ja kiistatilanteet selvitetään. Useamman kasvattajan alkuluokassa on mahdollista paremmin huomioida oppilaiden tarpeet ja joustaa vuosiluokkakohtaisista tavoitteista oppilaan yksilöllisen edistymisen mukaisesti. Alkuluokassa oppilasryhmää on myös helpompi jakaa edelleen pienempiin opiskeluryhmiin sekä toteuttaa toiminnallista oppimista mm. erilaisten pelien ja leikkien avulla.

Sekä Lepsämän koulussa että päiväkodissa on vahva perinne opetuksen ja toiminnan tavoitteellisesta kehittämisestä. Alkuluokkatoimintaa on suunniteltu Lepsämän varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen henkilökunnan toimesta syksystä 2020 alkaen, mutta pedagoginen valmius toiminnan käynnistämiseen on ollut olemassa jo useamman vuoden ajan. Lepsämän koulupalo ja koronapandemia ovat kuitenkin siirtäneet toiminnan aloittamista.

Tällä hetkellä Lepsämän alkuluokat toimivat Lintumetsässä kahdessa rakennuksessa; koulun tiloissa ja päiväkodin tiloissa. Rakennukset sijaitsevat samalla tontilla ja piha-alue on yhteinen. Pihaan kuluu myös Kaskitien leikkikenttä ja suuri hiekkakenttä. Koulun väistötilaan on syksyn aikana tulossa laajennus, jonka myötä toimintaa haastava tilojen puute helpottaa. Tilan kalustaminen on vielä kesken, johtuen kalustetoimitusten ja asennusten aikatauluista. Tilat ja koronapandemia asettavat rajoituksia alkuluokkaryhmien yhteiselle toiminnalle edelleen. Kaikkien Lepsämän 0-2 vuosiluokkien oppilaiden sijoittaminen Lintumetsän tiloihin on kuitenkin parempi ratkaisu kuin vaihtoehto, jossa oppilaat sijoittuvat esiopetukseen ja kouluun useaan eri yksikköön ja toisistaan kaukana oleviin tiloihin.

Alkuluokkatoimintaa on kokeiltu Nurmijärvellä syksystä 2018 alkaen. Tällä hetkellä toiminnan piirissä on noin 60 % kaikista esiopetuksen ja perusopetuksen vuosiluokkien 0-2 oppilaista. Kokemukset toiminnasta ovat olleet positiivisia. Syksyn 2019 ja kevään 2021 kyselyissä alkuluokkien oppilaiden vanhemmilta saatu palaute on vahvistanut käsitystä, että alkuluokkatoiminnassa on saavutettu sille asetetut tavoitteet, ks. https://bit.ly/alkuluokka

Ritva Säilä-Paajanen, päiväkodin johtaja

Jaakko Heikkilä, rehtori

Leena Laine, varhaiskasvatuspäällikkö

Kati Luostarinen, opetuspäällikkö

Alkuluokkatoiminta – joustavaa, kehitystä ja kasvua tukevaa?

Kommentoi