Päätoimittajalta: Mielenhallinta-taitoja nuorille

Aija Pirinen

Yläasteikäisten tyttöjen hyvinvointi on heikentynyt Nurmijärvellä. Tämä selviää vuoden 2021 kouluterveyskyselystä. Kyselyyn vastasi 827 Nurmijärven 8. ja 9. luokkien oppilasta.

Tyttöjen yksinäisyys on lisääntynyt, samoin ahdistuneisuus ja masennusoireilut. Yli puolet tytöistä kertoo olleensa huolissaan mielialastaan viimeisen vuoden aikana.

Sosiaalista ahdistuneisuutta kokee lähes puolet tytöistä ja noin viidennes pojista.

Nuorten henkinen pahoinvointi on vakava haaste, eikä se ratkea pelkästään uusilla viroilla ja määrärahoilla. Nuoret tarvitsevat konkreettisia työvälineitä käsitellä mieltään ja tunteitaan.

Aasian maissa mielenhallintataitojen, toisin sanoen meditaation, merkitys on tunnistettu jo vuosituhansien ajan.

Kiinnostus mielenhallintataitojen tutkimukseen ja harjoittamiseen on viimeisen parin vuosikymmenen aikana kasvanut myös länsimaissa ja Suomessa. Muun muassa Terve Oppiva Mieli -tutkimushankkeessa tutkittiin tietoisuustaitojen vaikuttavuutta suomalaisten koululaisten hyvinvointiin ja oppimiseen. Tulokset osoittivat tietoisuustaitojen edistävän muun muassa lasten ja nuorten resilienssiä, eli psyykkistä joustavuutta ja sosio-emotionaalista toimintakykyä.

Mielenhallintataitojen opettelussa ei ole kyse vähäpätöisestä asiasta. Mielenterveysongelmien arvioidaan olevan vuonna 2030 yleisin työkyvyttömyyttä aiheuttava sairausryhmä. Niin nuoret kuin aikuisetkin tarvitsevat ennaltaehkäiseviä työvälineitä, joilla saada laukkaava ja ahdistunut mieli rauhoittumaan.

Aikuisilla tehtyjen tutkimusten mukaan mielenhallintataidoista on selkeää hyötyä niin fyysiselle terveydelle kuin mielenterveydelle. Vaikutus näkyy myös aivotutkimuksissa.

Mielenhallintataitojen opettaminen tulisi saada kiinteäksi osaksi koulujen opetussuunnitelmaa ja arkea.

Kirjoittaja on Nurmijärven Uutisten vt. päätoimittaja

Kommentoi