Olin eräänä kesäpäivänä pyöräilemässä. Ylläni oli urheilulliset vaatteet ja alla viisivaihteinen polkupyörä. En ajanut hurjaa vauhtia, mutta mielestäni ihan kohtuullista. Yhtäkkiä ohitseni pyyhälsi kovaa vauhtia arviolta kolmekymppinen mies. Yllään hänellä oli ruudullinen pikkutakki ja alla vanha, vaihteeton polkupyörä.
Jäin hämmästyneenä katsomaan miehen perään. Sitten tajusin asian. Hänellä oli aivan selvästi hallussa asiat, joita kuntien ja yritysmaailman kielellä luonnehdittaisiin esimerkiksi missioksi, visioksi ja strategiaksi. Hän oli menossa paikalliseen pubiin. Miehen missio oli tulla hyvälle tuulelle. Visiona oli päästä nauttimaan yksi olut paikallisessa pubissa ja strategiana oli ottaa polkupyörä ja ajaa sillä pubiin.
Minä sen sijaan olin lähtenyt hampaat irvessä pyöräilemään ”koska meidän kuuluu kuntoilla, jotta pysytään hyvässä kunnossa”. Ehkä hyvä missio, mutta toteutuksen visio ja strategia tökkivät.
Nurmijärven kunnanvaltuusto on joulukuussa hyväksynyt ”strategian vision ja toimintaperiaatteet”. Luin niistä kunnan tiedotuslehdestä, mutta en ymmärtänyt oikein mitään. Konkretia puuttui lähes täydellisesti. Tiedotuslehden teksti vilisi sellaisia sanoja kuin painopistealue, sidosryhmäkysely, asukas- ja asiakaslähtöisyys, kokonaisvaltaisuus, strategialuonnos, resurssiviisaus ja vuorovaikutteisuus.
Nurmijärven kunnan tiedottaminen on yleensä hyvin selkeää. Syynä tähän edellä mainittuun kapulakielisyyteen lieneekin se, että tässä kaikille kunnille pakollisessa kuntastrategian laadinnassa on käytössä ylempää annettu kapulakielisyys.
Onneksi kuntalaiset olivat kuitenkin löytäneet mahdollisuuden kommentoida kunnan strategialuonnosta ja löytäneet siihen ilmeisesti konkretiaa. Me tehdään Nurmijärvi -kyselyyn tuli peräti 268 vastausta.
Lähiaikoina kuntalaisille avautuu vielä uusi mahdollisuus kommentointiin, ennen kuin valtuusto päättää kuntastrategiasta maaliskuussa. Käykäähän vastailemassa. Päättäjiltä on lupa vaatia konkretiaa.
Kirjoittaja on Etelä-Suomen Median toimittaja