Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Ovatko mikro- ja pk-yritykset Nurmijärven kunnalle tärkeitä?

Nurmijärven kunnanvaltuusto hyväksyi 23.3.2022 uuden kuntastrategian teemalla Nurmijärvi – paremman arjen ilmiö.

Kun kunnan uutta strategiaa nyt lähdetään edistämään, toivomme yrittäjäjärjestöissä kunnan virkamiesten ja luottamushenkilöiden paneutuvan erityisen huolella täytäntöönpanon suunnitteluun ja onnistumisten mittareiden laatimiseen sekä näiden seurantaprosesseihin.

Tällä hetkellä kunnan toiminnassa on parantamisen varaa, mikäli uuden kuntastrategian mukaiset elinvoimaisten elinkeinojen kehittämisen tavoitteet halutaan saavuttaa.

Nurmijärven ja Klaukkalan Yrittäjät sekä Nurmijärven Yrittäjänaiset haluavat käydä kunnan kanssa aktiivista vuoropuhelua elinvoimaisen kunnan puolesta. Esimerkiksi julkiset hankinnat ovat työkalu, millä voidaan parhaimmillaan vauhdittaa kasvua ja paikallista elinvoimaa.

Miksi markkinavuoropuhelu ei ole kunnan tapa?

Juuri ennen pandemian alkua aloitimme hedelmällisen vuoropuhelun kunnan edustajien kanssa hankintatoiminnan kehittämisestä, ja siitä miten se voisi entistä paremmin ottaa huomioon paikalliset yritykset. Tahtotila vaikutti olevan yhteinen. Pandemian tuomat kokoontumisrajoitukset estivät silloin suunnitellut yhteiset hankintakoulutukset ja nyt näyttää, että niille on enemmän kuin tarvetta. Tämän huolen nosti isosti pintaan, kun tietoomme tuli kunnan toiminta kilpailuttaa yhteishankintana, yhteishankintayksikön kautta ilman aitoa markkinavuoropuhelua, kunnan paino- ja kopiointi- ja tulostuspalvelut sekä kirjekuoret. Paikallista ja alueellista palvelua on saatavilla, mutta iso hankintakokonaisuus poissulkee nämä yritykset hankinnan ulkopuolelle.

Isot hankintakokonaisuudet saattavat tuntua helpolta ratkaisulta, joten hankintalaki ohjaa jakamaan hankinnat osiin. Hankintalain tavoitteeksi on asetettu muun muassa, että hankinnat on toteutettava tarkoituksenmukaisina kokonaisuuksina. Mainittu esimerkki ei ole ainoa kunnan viimeaikaisissa hankinnoissa yrittäjäjärjestöjä ihmetyttänyt tapaus.

Kunnat voivat toteuttaa hankinnan yhteisesti yhteishankintana tai kunta voi osallistua yhteishankintayksikön kilpailutukseen. Yhteishankintayksiköllä tarkoitetaan sellaista hankintayksikköä, joka on keskittynyt julkisten hankintojen kilpailuttamiseen yhteishankintoina.

Yhteishankintayksiköiden kautta tehdyistä hankinnoista usein seuraa merkittävä ongelma, se pois sulkee pienet paikalliset ja alueelliset yritykset, koska hankinnat toteutetaan niin jättimäisinä kokonaisuuksina.

Riskejä on myös heikko sopimusten valvonta ja asioiden käytäntöön vieminen, kun hankinta ei olekaan kunnan omissa käsissä, vaan sen tekee joku jossain. Joissain tilanteissa yhteishankinta voi olla järkevä vaihtoehto, mutta yhteishankintayksiköiden käyttämisestä tulee päättää strategisesti ja ymmärtää, että vaikka yksittäinen hankinta ulkoistetaan, niin hankintapolitiikkaa ei pidä ulkoistaa.

Nyt onkin juuri oikea aika jälleen nostaa asia pöydälle, sillä juuri hyväksytyn kuntastrategian toimintamalleja ja jalkautusta aloitettaessa tulee kunnan hankintapolitiikka saattaa ajan tasalle strategian elinvoimaisten elinkeinojen Nurmijärvi-hengen mukaiseksi.