Tuomas Malin kolumni Hyvinvointia musiikista – musiikin harrastaminen lisää tutkitusti hyvinvointia

Musiikin harrastamisen suotuisa vaikutus hyvinvointiin on lukemattomin tutkimuksin osoitettu tosiasia. Soittoa harrastavat nuoret erottuvat monin positiivisin tavoin joukosta – pitkäaikaisen ja systemaattisen musiikkiharrastuksen on osoitettu muokkaavan aivojen rakennetta ja edistävän muun muassa kielen kehitystä, matemaattista päättelykykyä, avaruudellista hahmotusta, empatiakykyä, keskittymisen ja ongelmanratkaisun taitoja sekä muistia. Musiikkiharrastus tukee tehokkaasti osallisuuden, yhdenvertaisuuden, pitkäjänteisyyden ja luovuuden kaltaisia yleisiä tavoitteita.

Tutkimustulokset ovat rohkaisseet musiikin käyttöön muun muassa mielenterveystyössä, syrjäytymisen estämisessä, maahanmuuttajien kotouttamisessa, neurokognitiivisissa ongelmissa sekä muun muassa keskosten ja unettomuuden hoidossa – vain joitakin esimerkkejä mainitakseni.

Hyvinvoinnin ammentaminen musiikista voisi kuitenkin olla vielä paljon tehokkaampaa. Musiikin opetuksen vähäistä määrää kouluissa ja varhaiskasvatuksessa voi nykytiedon valossa vain hämmästellä. Terveydenhuollossa ja vanhustyössä ei edelleenkään ole laajemmin käytössä olevia pysyviä rakenteita muusikoiden työlle. Musiikin potentiaalia työhyvinvoinnin ja työn tuloksellisuuden edistämisessä ei juuri hyödynnetä. Sekä kysynnän että tarjonnan muotoilussa ja markkinoinnissa riittää työsarkaa.

Itse toimin Amabile ry:n hallituksessa. Yhdistys tarjoaa mahdollisuuden musiikkiharrastukseen niille, joille se ei sosiaalisista, tiedollisista tai taloudellisista syistä muutoin olisi mahdollista. Kehitetyssä Floora-opetuksen mallissa keskeistä on yhteistyö sosiaalialan toimijoiden kanssa. Ministeriö ja monet säätiöt ovat ymmärtäneet panostuksesta saatavan hyödyn, ja Numossakin kokonaan ilmaisen musiikkikoulutuksen polulla taivaltaa jo seitsemän oppilasta.

Suomi on eettisen musiikkipedagogiikan suunnannäyttäjä: oppilaan hyvään pyritään musiikkiopistoissa kaikilla tavoilla ja tasoilla. Kuten Floora-opetus on osoittanut, hyvää voidaan melko helposti levittää laajemmalle esimerkiksi sosiaalitoimeen, terveydenhuoltoon, työyhteisöihin, vanhustyöhön, varhaiskasvatukseen ja koulumaailmaan ulottuvan yhteistyön avulla.

Kirjoittaja on Nurmijärven musiikkiopiston rehtori.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut