Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Suomalainen ruokabrändi

Riku Rantala ihmetteli taannoin Helsingin Sanomissa miksi ei saada aikaan suomalaista ruokabrändiä maailmalle, vaikka meillä on maailman puhtaimmat elintarvikkeet, vedet ja ilma. Viedään ulkomaille mm. huippulaatuista kauraa, josta tehdään siellä siitä 100 kertaa kalliimpaa mysliä.

Ei se ole mikään ihme, kun suomalaiset eivät itsekään suosi omia hienoja elintarvikkeitaan.

Tuottajat joutuvat myymään välittäjille viljat ja perunat noin 20 senttiä kilo, joka merkitsee, että yhden ihmisen käyttämistä koko vuoden perunoista ja viljoista tuottaja saa noin 12 €. Silti kuluttajat ostavat surutta kaupasta esimerkiksi sushia, jonka kilohinta on 20 €. Muutenkin riisi on ohittamassa perunan käytön, vaikka peruna on ravintoarvoiltaan, puhtaudeltaan, ekologisuudeltaan, maultaan ja hinnaltaan ylivoimaine riisiin verrattuna.

Kasvisravintolat ja vegaanitkaan eivät tästä asiasta välitä nähtävästi tippaakaan.

On aika kohtuutonta vaatia tuottajilta aina vain kasvavia vaatimuksia niin kauan, kuin tuotteista ei saada edes viljelykustannuksia vastaavaa hintaa.