Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päätoimittajalta | Paranevatko palvelut uusilla hyvinvointialueilla?

Uudet hyvinvointialueet aloittavat toimintansa kolmen kuukauden kuluttua. Vuoden alusta alkaen Nurmijärven sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastuspalveluista vastaa Keski-Uudenmaan hyvinvointialue.

Nurmijärveläiset eivät näytä uskovan palveluiden paranemiseen. Nurmijärven Uutiset kysyi toissaviikolla verkkokyselyssä nurmijärveläisten ajatuksia sote-palveluista ja siitä, miten he uskovat palveluiden muuttuvan vuoden alusta. Kyselyyn tuli 260 vastausta ja vastanneista yli 80 prosenttia (217 vastaajaa) uskoi palveluiden vain heikkenevän uudistuksen myötä.

Valtaosa vastaajista kertoi myös olevansa tyytymätön nykyisiin sote-palveluihin. Eniten kritiikkiä annettiin hoitoon pääsyn vaikeudesta ja takaisinsoittojärjestelmästä.

Nurmijärveläiset eivät näytä uskovan palveluiden paranemiseen.

”Hoitoon pääseminen on tehty vaikeaksi. Ilman soittoa ei saisi tulla päivystykseen, mutta puheluihin ei vastata”, kertoi yksi vastaajista.

Monet terveydenhuollon ongelmat eivät kosketa suinkaan vain Nurmijärveä tai Keski-Uudenmaan aluetta. Eräs vastaaja mainitsikin vastauksessaan, että yhden kunnan tai kuntayhtymän on vaikea tuottaa priimaa, kun ongelma on valtakunnallinen ja jopa kansainvälinen.

On ymmärrettävää, että vuoden alusta tapahtuvaan muutokseen liittyy huolia ja epäilyjä. Kun sosiaali- ja terveysalan ja pelastustoimen kaikki palvelut henkilöstöineen siirretään uudelle hyvinvointialueelle, on mahdollista, että alkuvaiheessa pitää varautua ongelmiin. Keski-Uudellamaalla tilanne on tosin muihin hyvinvointialueisiin verrattuna hyvä. Sote-uudistuksen toimeenpanon tilannekuvan mukaan Keski-Uusimaa on hyvinvointialueen valmisteluissa muihin alueisiin verrattuna kärkipäässä.

Käynnistysvaiheiden jälkeen sote-uudistus pyrkii kaventamaan terveyseroja ja tarjoamaan yhdenvertaisia palveluita asuinpaikasta riippumatta. Jotkut asiantuntijat arvelevat, että hyvinvointialueita joudutaan jatkossa yhdistämään ja käyttöön otetaan uuteen teknologiaan perustuvia menetelmiä, esimerkiksi telelääketieteen sovelluksia, pyörillä liikkuvia palveluja ja etälääkäripalveluita.

Todennäköisesti palvelun käyttäjä marssii vuoden vaihteen jälkeen entiseen terveyskeskukseen eikä huomaa muuta eroa kuin että pääovelle on ilmestynyt uusi hyvinvointialueen kyltti.