Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Palavatko katuvalot Lepsämäntiellä turhaan?

Useiden satojen nuorten päivittäin koulutienä käyttämän Lepsämäntien liikenneturvallisuutta pitäisi parantaa.

Muutaman viime vuoden ajan me useat kouluikäisten lasten vanhemmat olemme kiinnittäneet huomiota Lepsämäntien katuvalojen toiminta-aikoihin. Katuvalojen toiminta-ajat ovat olleet melko hämmentäviä syksyisin loka-marraskuussa, kun niiden turvallisuutta tuovaa lisänäkyvyyttä tarvittaisiin eniten. Esimerkiksi 9.11. katuvalot sammuivat koko Lepsämäntien pituudelta kello 7.50 ja edellisellä viikolla ja lokakuun lopulla noin kello 7.40–7.30 aamuisin. Urheilupuiston alueella koulut alkavat aikaisimpina aamuina klo. 8.05–8.15, Lepsämän koulussa puolestaan klo 8.00.

Valot sammuvat Lepsämäntieltä niin Urheilupuiston ympäristöstä, Lintumetsästä kuin Lepsämästäkin. Alueilta joilla kaikilla on sadoittain koululaisia, esikouluikäisiä ja päiväkotilapsia. Lukuisia kouluja sekä päiväkoteja. Nuoret liikkuvat jalan, pyörillä, mopoilla, autoilla ja busseilla. Nyt vielä niin Urheilupuiston, Lintumetsän kuin Lepsämänkin liikenteeseen vaikuttaa runsas rakentamisesta aiheutuva raskas liikenne. Tämä ja suuri määrä työmaaliikennettä yhdessä vaarantavat liikenneinfrastruktuuria. Työkoneita, kuorma-autoja ja rekkoja on liikenteessä ja liittymissä Lepsämäntiellä päivittäin monia kymmeniä.

Katuvalojen toiminta-ajat ovat olleet melko hämmentäviä.

Olisi erittäin tervetullutta, että nyt syksyllä ja talvella 2022 katuvalojen annettaisiin palaa koko vilkkaimman aamun työmatkaliikenteen ja kouluihin suuntautuvan saatto- yms. liikenteen ajan.

Esimerkiksi loka- ja marraskuussa katuvalot voisivat koko Lepsämäntien osuudella palaa selkeästi ja kiinteästi tuon aamun kello 8 vilkkaimman liikenteellisen hetken yli. Lokakuun lopulla ja marraskuussa katuvaloja ei sammutettaisi 10 tai 20 minuuttia vaille aamu 8, kun liikenne on kaikkein vilkkainta ja lapset kulkevat kiireisinä vielä koulumatkojaan. Pahimmillaan tuolloin on vielä täysin pimeää. Myöhemmin marraskuussa valojen tulisi palaa selkeästi jo yli kello 9.00 joka on toinen aamun kouluuntuloaika. Myös iltapäivien koulujen loppumisajat kannattaisi ottaa paremmin huomioon katuvalojen toiminnan osalta.

Jos valojen automaattinen sammuminen perustuu auringonnousu aikoihin tms. ei se ainakaan nyt huomioi pilvisiä, sateisia ja sumuisia aamuja. Näkyvyys on lokakuussa ja marraskuussa aamuisin ennen kahdeksaa tai kahdeksaltakin huonoimmillaan lähes olematon.

Toisaalta jos katuvalojen sammuttaminen aamulla ennen kello 7.50 loka/marraskuussa perustuu säästämiseen, voisi tuon säästön ottaa moninkertaisesti katkaisemalla katuvalot yöllä vaikka useammaksi tunniksi. Katuvalojen palamista yöllä perustellaan sillä, että se tuo turvallisuuden tunnetta. Sadat nuoret, lapset ja heidän saattajansa ovat myös ansainneet turvallisuuden tunteen sekä turvallisuutta pimenevillä koulumatkoilla pimeissä risteyksissä sekä suojateillä arkiaamuisin aamuruuhkassa.

Säästöjä tarvitaan, mutta ei säästetä siitä mitä ei rahalla voi mitata eli lasten ja nuorten turvallisuudesta, tulevaisuudestamme.