Peruspalkka 2133 e/kk, hakijoista vain 4 % pääsee koulutukseen – varma työpaikka houkuttaa: "Tämä pomppasi heti silmään"

– Ratikka on tulevaisuuden kulkumuoto. Siksi kuljettajia tarvitaan koko ajan lisää, sanoo koulutuskoordinaattori Marko Huupponen HKL:n ratikkavarikolla Koskelassa. Sanna Jokela

Sanna Jompero

Miltä kuulostaisi 6 kuukauden oppisopimuskoulutus, jonka aikana maksetaan lähes täyttä palkkaa ja itse työnsyrjään pääsee kiinni jo ensimmäisellä viikolla. Koulutuksen jälkeen tiedossa on lisäksi varma työpaikka.

Koskelassa Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) ratikkavarikolla sijaitsee puolen kilometrin pituinen rata, jota koulutukseen osallistuvat pääsevät ajamaan jo ensimmäisellä koulutusviikollaan.

– Alkuun ollaan varikolla, mutta aika varhaisessa vaiheessa lähdetään jo kaupungille. Raitiovaunua ei voi oppia ajamaan muuta kuin ajamalla, sanoo koulutuskoordinaattori Marko Huupponen HKL:stä.

Ensimmäinen ajokokeilu oikean liikenteen seassa tapahtuu niinikään jo ensimmäisellä koulutusviikolla opettajan opastuksella. Koulutuksessa on koettu tärkeäksi, että tulevat kuljettajat pääsevät jo koulutuksen alussa liikenteeseen.

– Sitä odotetaan aina tosi paljon. Moni sanoo, että on kiva päästä heti tosihommiin, sanoo koulutusvastaava Marjukka Mikola

Tammikuussa alkaneeseen kuljettajakoulutukseen osallistuva Arttu Säily, 21, haki koulutukseen oltuaan hetken työttömänä.

– Selasin kaupungin rekrysivuja ja tämä pomppasi sieltä silmään.

Säily on pitänyt koulutusta hyvänä ja odottaa innolla päästäkseen raitiovaunulla liikenteeseen.

– Vähän jännittää, mutta on kiva saada oikeita matkustajiakin kyytiin.

Koskelan ratikkavarikolla on päivisin tilaa, kun ratikat ovat liikenteessä. Kuva: Sanna Jokela Sanna Jokela

HKL on kouluttanut ratikkakuskejaan oppisopimuksella elokuusta 2018 lähtien. Puolen vuoden oppisopimuskoulutukseen kuuluu lähiopetus- ja työssäoppimisjaksot. Koulutuksesta 20 prosenttia on teoriaa ja 80 prosenttia käytännön harjoittelua.

– Joka viikko on tasokoe, jotta pääsee siirtymään seuraavalle jaksolle, sanoo Huupponen.

Lopuksi suoritetaan inssiajo. Koulutuksen aikana käydään läpi raitiovaunun tekniikan lisäksi muun muassa ratatekniikkaa, HKL:n organisaatiota, työsuhdeasioita ja asiakaspalvelua.

Ennen liikenteeseen lähtemistä tulevien kuljettajien on hallittava kaikki raitiovaunun toiminnot. Kuva: Sanna Jokela Sanna Jokela

Tänä vuonna HKL kouluttaa 44 uutta raitiovaununkuljettajaa viidellä eri kuljettajakurssilla. Viime vuonna rekrytoitujen määrä oli 63. Hakijoista vain murto-osa hyväksytään koulutukseen.

– Haku on todella vilkas. Hakemuksia on noin 300 per kurssi. Yhden kurssin koko on noin 10–12, Mikola kertoo.

HKL järjestää koulutuksen yhdessä Stadin ammatti- ja aikuisopiston kanssa. Pääsyvaatimuksina on muun muassa vähintään 21 vuoden ikä, B-ajokortti, asiakashenkisyys ja hyvä suomen kielen taito.

– Ratikkaliikenteessä liikenteenohjauksella on iso rooli. Kuljettajan suomen kielen taidon tulee olla hyvä, jotta hän ymmärtää annettuja ohjeita, perustelee Mikola.

Myöskään vakavia liikennerikkomuksia ei saa olla. Haun yhteydessä tehdään myös terveystarkastus.

Viime vuonna ratikkakoulutukseen osallistuneista 21 prosenttia oli naisia ja 79 miehiä. Metrokoulutuksessa naisia oli 30 ja miehiä 70 prosenttia.

Opetusajossa olevat ratikat on merkitty selkeästi. Kuva: Sanna Jokela Sanna Jokela

HKL kouluttaa kuljettajia vain tarpeeseen eli oppisopimuskoulutuksen jälkeen kaikilla on tiedossa työpaikka.

– Kuljettajia tarvitaan koko ajan lisää jo ihan ratikkaverkon laajentumisen takia, perustelee Mikola tarvetta.

Lähivuosina ratikkaverkosto on laajentumassa Kalasatamaan sekä rakentumassa Kruunuvuorenrantaan, Hernesaareen, Malmille ja jopa Vantaalle. Myös Espoosta Itä-Helsinkiin suunniteltu raidejokeri tulee lisäämään kuljettajien tarvetta.

– Tulevat muutokset ovat valtavia. Ratikka on tulevaisuuden kulkumuoto, sanoo Huupponen.

Tänä vuonna järjestetään toista kertaa moniosaamiseen tähtäävä kaupunkiraideliikennekuljettajakurssi, jossa jo koulutettuja metrokuljettajia koulutetaan ratikkakuskeiksi ja päinvastoin.

Ensi vuonna HKL on saamassa opiskelun tueksi ajosimulaattoreita.

Kuljettaja pystyy seuraamaan useasta valvontakameran kuvasta, mitä ratikassa ajon aikana tapahtuu. Kuva: Sanna Jokela Sanna Jokela

Mutta entäs se palkka? Oppisopimuskoulutusajalta maksettu palkka on vain kymmenen prosenttia pienempi kuin peruspalkka. Raitiovaunukuljettajan peruspalkka on 2 133 euroa kuukaudessa. Peruspalkan päälle maksetaan haittatyölisiä viikonlopuista ja ilta- sekä yövuoroista.

Haku toukokuussa alkavalle kurssille on parhaillaan käynnissä. Haku päättyy 21.2.

HKL on tänä vuonna mukana Helsingin kaupungin anonyymin rekrytoinnin pilotissa, jossa hakijasta ei rekrytoijille kerrota muun muassa nimeä, ikää tai kansallisuutta.

Tietoa ratikkakuskin koulutuksesta löytyy HKL:n sivuilta tästä linkistä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Missä bussi menee? – Nurmijärven joukkoliikenteen bussien etenemistä voi nyt seurata karttapalvelusta
  2. Nurmijärvi myy tai vuokraa 26 omakotitonttia Kylänpäästä – hakuaika alkaa pian
  3. Lepsämäntielle suunnitteilla neljät liikennevalot lisää – asukkaiden toivomia kiertoliittymiä ei tulossa
  4. Rajamäelle superkoulu tai uusi Rajakaari? Rajamäen koulukampuksesta neljä vaihtoehtoa
  5. Nurmijärven lukio Kirkonkylään, Rajamäelle vai kahteen toimipisteeseen? – faktat lyötiin nyt pöytään
  6. Pääkirjoitus: Kuuluuko lähipalveluiden parantua lähinnä siellä, missä pidetään eniten meteliä?
  7. Omat rahat: Osakesijoittaja Sampo Arola, 37, tavoittelee taloudellista riippumattomuutta huonosta viime vuodesta ja koronasta huolimatta – "Nyt pidän töitäni mielekkäinä, mutta saatan nähdä asian eri tavalla kymmenen vuoden kuluttua"
  8. Mielipide: Ei liikennevaloille – kyllä liikenneympyröille Lepsämäntielle!
  9. Tietty raja-arvo ei ylittynyt kertaakaan – ilmanlaatu parani pk-seudulla
  10. Posti ei kertonut asiakkaille, ettei muuttoilmoituksen henkilötietoja ole pakko antaa mainostajille, sai 100 000 euron seuraamusmaksun – Kaksi muutakin yritystä joutuu maksamaan tietosuojalain rikkomisesta, syynä muun muassa raskausutelut työnhakijoilta
  11. Vapise, Sandstorm, kohta parvekkeilla soi Suvivirsi
  12. Pikkulapsiperheiden määrä väheni liki viidenneksellä kymmenessä vuodessa
  13. Sadan metrin jono Suomenlinnan lauttaan – "Ollaan kuitenkin aika kaukana lautan maksimimatkustajamäärästä"
  14. Hypo: Korona romahdutti asuntokaupan ja seurauksena voi olla hintojen nousu tulevina vuosina
  15. Nurmijärven kunta ei järjestä puistoruokailua – aloite tyrmättiin valtuustossa

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.