Yhä harvempi nuori ajaa ajokortin eikä uusia ammattikuljettajia löydy – "Ei kiinnosta"

Kuljetus R.Stenvall Oy:n toimitusjohtaja Kati Stenvall-Jauhiainen ja yrityksen nuorin kuljettaja, 20-vuotias Elias Halmela keskustelevat tulevista ajoista. Halmela ajoi C-kortin 18-vuotiaana. Kuljettajan ammatti oli haave jo hyvin nuorena. Mari Mäkinen

toimitus

Ajokortin ajavien nuorten määrässä on viime vuosina ollut havaittavissa selkeä laskusuhdanne.

– Vähennystä on nähtävissä joka vuosi kaikissa ikäluokissa, vahvistaa Traficomin asiantuntija Marjo Immonen

Immonen toteaa, että vaikka järisyttävän isoista muutoksista ei vielä puhutakaan, kortin ajavien määrä vähenee kaikissa Suomen kaupungeissa.

– Ikäluokat pienenevät ja monet jättävät kortin ajamatta ekologisista syistä, Immonen sanoo.

Hän ei usko, että hinta on tällä hetkellä kovinkaan vahvasti vaikuttava tekijä. Ajokorttiuudistus vuonna 2018 tiputti ajokortin hintaa.

– Nyt kortin saa halvimmillaan noin 1000 eurolla.

Järvenpäässä, Keravalla ja Tuusulassa B-luokan ajokortin suoritti vuonna 2016 18-vuotiaana yhteensä 968 henkilöä. Viime vuonna kortin ajoi yhteensä 753 18-vuotiasta, eli 215 henkilöä vähemmän kuin vuonna 2016. Koko Suomessa B-kortin ajoi 59 977 henkilöä vuonna 2016 ja viime vuonna marraskuun loppuun mennessä 56 897. 17-vuotiaan mahdollisuus saada ajo-oikeus ikäpoikkeusluvalla kevennettiin lakiuudistuksen myötä. Tämä tuo uuden ikäryhmän tilastoihin.

Ammattikuljettajia on vaikea löytää. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n sopimussihteeri Jyrki Halvari ei kuitenkaan usko siihen, että syynä olisi ajokorttien vähentynyt määrä.

– Ne, joita kuljetusala kiinnostaa, ajavat kortin. Ongelma on se, että ala ei kiinnosta. Ammattikuljettajia on vaikea saada koulutuksiin, töihin ja pysymään töissä. Vaikein tilanne on linja-autokuljettajien kohdalla, Halvari toteaa.

Tähän vaikuttaa alan luonne.

– Kuljettajan työ on aika kovaa. Päivät ovat pitkiä ja tahti tiivistä. Yöpymisiä tulee usein ympäri Suomen.

Halvarikertoo, että AKT:n lisäksi huolissaan ovat Autoliikenteen Työnantajaliitto ja Suomen Logistiikka-alan liitto.

–  Olemme liitoissa tuoneet esille sitä, että kannattaisi kiinnittää huomiota päivien pituuteen. Jos ala muuten houkuttelee, mutta sitä ei jaksa tehdä, niin onhan se selvä, että työntekijöitä on vaikea saada pysymään.

Kuljetus R.Stenvall Oy:n toimitusjohtaja Kati Stenvall-Jauhiainen toteaa, että uusista kuljettajista on huutava pula. Tilanne huolettaa, sillä parin vuoden sisällä yrityksen vanhimpia kuljettajia jää eläkkeelle, ja lisää tekijöitä olisi löydyttävä.

– Palkkaamme työntekijät suoran yrityksemme palvelukseen, mutta aina välillä henkilöstövuokrausyritykset haluavat tulla käymään. Hekin myyvät ei-oota.

Stenvall-Jauhiainen uskoo, että yksi iso syy ammattikuljettajien määrän vähentymiselle on vuonna 2009 voimaan tullut on ammattipätevyysvaatimus, jossa tavara- tai henkilöliikenteen kuljettajilta vaaditaan ajokortin lisäksi ammattipätevyys sekä ammattipätevyyden ylläpitäminen viidellä koulutuspäivällä aina viiden vuoden jaksoissa.

– Jokainen kurssi maksaa, ja se tekee kortin ajamisen ja ylläpitämisen kalliiksi, Stenvall-Jauhiainen sanoo. Tätä tukevat Traficomin lukemat. Vuodesta 2002 vuoteen 2008 C-luokan ajokortin suoritti noin 17000–21000 henkilöä vuodessa. Vuonna 2010 C-kortin suoritti 8510 henkilöä ja vuonna 2018 vain 4127 henkilöä. – Ammattikuljettajia kuitenkin tarvitaan. Tavara liikkuu kumipyörien päällä pitkin Suomea, enkä usko, että ihan lähitulevaisuudessa robotti korvaa kuljettajan, Stenvall-Jauhiainen pohtii.

Fakta

Kuorma- ja linja-auton kuljettamista koskeva lainsäädäntö edellyttää ammattimaisessa liikenteessä toimivalta kuljettajalta ammattipätevyyttä. Ammattipätevyys on vaadittu henkilöliikenteessä vuodesta 2008 ja tavaraliikenteessä vuodesta 2009.

Ammattipätevyys on voimassa 5 vuotta perustason ammattipätevyyden saavuttamisesta.

Ammattipätevyyden voimassaoloa voi jatkaa 5 vuodeksi kerrallaan. Siinä opetuksen kokonaismäärä on 35 tuntia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Korona ei kaatanut suunnitelmia – Klaukkalan S-marketin purkutyöt käynnistyvät kesällä
  2. Yli 400-vuotinen perinne katkeaa – kirkonkirjojen pito siirtyy Nurmijärveltä Vantaalle
  3. 16 uutta koronatartuntaa viikossa Keusoten alueella – kuusi näistä Nurmijärvellä
  4. Ely päällystää yhdeksän tietä Nurmijärvellä – nämä kohteet saavat uutta pintaa
  5. Nurmijärven nuorisotiloissa järjestetään kesätoimintaa – kaikille avointa ja maksutonta
  6. Lässytätkö lemmikillesi? Voit voittaa SM-tittelin ja lemmikille vuoden ruoat – Arttu Wiskari, Eevi Teittinen ja kumppanit avaavat kisan
  7. Tunnistatko tätä miestä? – "espanjalainen asunnonomistaja" huijannut ainakin neljää vuokra-asunnon etsijää Helsingissä ja kysellyt asuntoja myös Turusta ja Tampereelta
  8. "Oli aika vilkas yö" – Mäkkylän räjähdys aiheutti mittavan poliisioperaation, jota naapuri seurasi parvekkeeltaan
  9. THL:ltä uusi karttasovellus: Täällä ihmisillä on koronaoireita – Suuret kaupungit ja kaksi sairaanhoitopiiriä erottuvat joukosta
  10. OP Uusimaalle uusi toimitusjohtaja – pankki haluaa olla johtava toimialueellaan
  11. Helsinkiläisen Saara Arvan katoamista tutkitaan henkirikoksena, mutta ruumista ei ole löytynyt ja poliisi joutui vapauttamaan epäillyn
  12. SAK: Nuorille tarjolla nyt roimasti vähemmän kesätöitä kuin viime vuonna, mutta vielä kannattaa yrittää
  13. Taloudellinen, turvallinen – Suomalaiset ovat autokaupoilla järkikansaa, eikä korona ole saanut lykkäämään hankintahaaveita
  14. Mielipide: Keusoten jäljet pelottavat
  15. Päivittyvä juttu: Espoon räjähdystä tutkitaan kahtena murhan yrityksenä, poliisien vammat eivät vaatineet sairaalahoitoa – Tämä tapauksesta nyt tiedetään

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.