Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tukes: Kuntosaliketjujen asiakasturvallisuudessa räikeitä puutteita – "tapaturmien todellista määrää ei tiedä kukaan"

Yksikään kuntosaliketju ei selvinnyt puhtain paperein Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) valvonnassa. Huomattiin, että turvallisuusasiakirjoissa on puutteita ja tapaturmat jäävät kirjaamatta tai käsittelemättä.

Tukes tarkasti Suomen 11 suurimman kaupallisen kuntosaliketjun. Tarkastetuilla ketjuilla on Suomessa yhteensä 262 kuntosalia. Tarkastus kohdistui asiakasturvallisuuden johtamiseen koko ketjun tasolla. Yksittäisten salien kuntoiluvälineitä, oheispalveluita tai muita yksityiskohtia ei tarkastettu.

Kuudelle ketjulle annettiin kehotus laatia turvallisuusasiakirja ja viidelle ketjulle suositus täydentää turvallisuusasiakirjaa. Riskien arviointi oli liian suppea tai puuttui kokonaan kaikissa tarkastetuissa ketjuissa.

– Turvallisuusasiakirja on kuvaus siitä, miten turvallisuus on kuntosalilla järjestetty. Se on ensisijaisesti salin oman toiminnan kehittämisen väline. Turvallisuusasiakirjan avulla on esimerkiksi helppo perehdyttää uusia työntekijöitä, kertoo johtava asiantuntija Mervi Murtonen Tukesista tiedotteessa.

Tarkastetuista 11 kuntosaliketjusta viidellä oli käyttöehdoissa maininta, että asiakas harjoittelee kuntosalilla omalla vastuullaan. Vastuuta kuntosaliharjoittelun turvallisuudesta ei voi kokonaan siirtää asiakkaalle, vaan kuntosalin ylläpitäjä vastaa siitä, että palvelu on asiakkaalle turvallinen.

– Asiakkaalle pitää antaa selkeät ohjeet, miten kuntosalille saa apua ja miten hätätilanteissa pitää toimia silloin, kun henkilökuntaa ei ole paikalla. Henkilövalvontaa voi tarvittaessa täydentää kameravalvonnalla, hätäkutsupainikkeilla tai vartiointiliikkeen palveluilla, kertoo Murtonen.

Kuntosalien onnettomuuskirjanpito on niin olematonta, että tapaturmien todellista määrää ei tiedä kukaan. Useimmilla tarkastetuista ketjuista ei ollut järjestelmällistä käytäntöä asiakastapaturmien kirjaamiseen eikä tapahtuneita onnettomuuksia käyty läpi, jotta niistä opittaisiin.

Kaikista kuluttajapalveluissa tapahtuneista vakavista tapaturmista pitää tehdä ilmoitus Tukesiin. Tukes kehottaa kuntosaliketjuja kiinnittämään huomiota myös turvallisuusjohtamiseen.

Sen sijaan kuntoiluvälineiden laatuun ja turvallisuuteen kiinnitetään ketjuissa paljon huomiota. Hankinnat on usein keskitetty ja kuntoiluvälineitä hankitaan vastuullisilta isoilta toimittajilta. Välineiden kuntoa seurataan ja niille on määritelty huolto-ohjelmat.