Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

”Suonrannantie ei ole yksityistie” – asukkaat ovat jyrkästi sitä mieltä, että tie on kunnan.

Nurmijärven kunta on tehnyt päätöksen yksityisteiden hoitosopimusten lakkauttamisesta siirtymäajan eli 1.5.2020 jälkeen. Sen jälkeen kunta avustaa vain sellaisia yksityisteitä, joilla on lain mukaan toimiva tiekunta. Hoitosopimusten irtisanominen koskee noin sataa yksityistietä.

Valkjärvellä osa Suonrannantien asukkaista sai tästä heinäkuussa kunnalta kirjeen.

– Ajattelimme, että se ei koske meitä, sillä Suonrannantie ei ole ollut yksityistie, sanoo Matti Putkonen

Tämä ajatus on voimistunut sen jälkeen, kun muutamat aktiivit lähtivät selvittämään asiaa.

Suonrannantiellä sekä siihen liittyvillä Saratiellä, Heinäsuontiellä ja Suonrannakujalla on talouksia ja yrityksiä noin 70. Asukkaita 3,5 kilometrin pituisen tien varrella on noin 250. Keskimääräinen liikennemäärä on 400-500 ajoneuvoa vuorokaudessa.

– Tie on ollut kunnan hoidossa alusta lähtien, jolloin paikalliset asukkaat rakensivat tien kunnan vaatimusten mukaan 1960-63 ja tie siirtyi kunnan hoitoon. Sitä ennen tieyhteys tuli Lakiasuontien kautta ja vanhaa peltotietä.

Näin toteavat Matti Putkosen lisäksi myös Jyri Lindgren, Ilkka Viljanen, Sakari Koivisto, Ari Kaario, Jukka Uusivirta ja Vappu Koivuniemi, jotka ovat valmistelleet selvitystä asiasta kunnalle.

Suurin osa heistä tai heidän suvustaan on asunut tien varrella jo pitkään.

– Viimeinen noin 800 metrin osuus Suonrannantiestä on kunnostettu ja luovutettu kunnalle 1970-luvun lopulla. Siitä on olemassa pöytäkirja, jossa on silloisen kunnanjohtajan allekirjoitus, sanoo Ari Kaario.

– Pöytäkirjasta selviää kunnan vaatimus tien kunnostuksesta, menetelmistä, maa-aineksista sekä ojituksista ja tien luovutuksesta kunnalle.

Tienvarren asukkaat pohtivat, että kun kunnan rahat ovat loppu, niin asukkaat laitetaan maksumiehiksi.

– Kunnallisveroista on saatava yhdenvertainen vastine niin haja-asutusalueella kuin taajama-alueella. On täysin käsittämätöntä, että nyt ollaan siirtämässä taajama-alueiden ulkopuolisille asukkaille kunnan elinvoimaisuuden varmistavat tiet hoidettavaksi.

Asukkaat ovat sitä mieltä, että päätökset ovat vailla perustaa, eivätkä täytä yksityistiekriteereitä.

– Lähes kaikki yksityistämislistalla olevat tiet ovat taajaman vetovoimaisuuden ja toimintojen kannalta merkityksellisiä väyliä. Paikallistiekriteereiden mukaisesti hoitovastuu kuuluu yksiselitteisesti kunnalle.

Asukkaat muistuttavat, että teiden varsilla on paljon koulukyytejä tarvitsevia lapsiperheitä sekä vanhuksia kotiavun piirissä.

Myös yrityksiä on useita sekä maatalousyrittäjiä.

– Tiemaksut voivat olla se viimeinen pisara, joka katkaisee kamelin selän.

– Esitämme, että Nurmijärvellä perutaan teiden yksityistämisprojekti ja palataan normaaliin päiväjärjestykseen, jolloin kunta vastaa teiden kunnossapidosta, todetaan asukkaiden laatimassa kirjelmässä.

Mikäli päätöstä ei peruta, vaatimuksena on siirtymäajan jatkaminen 2021 loppuun asti.

– Nykykuntoisina niitä ei voi edellyttää siirrettäväksi asukkaiden hoidettavaksi. Kunnan on kunnostettava tiet pohjiltaan, pinnoiltaan ja ojituksiltaan yksityistämiskuntoisiksi.

Asukkaat kritisoivat uutta yksityistielakia.

– Yksityistielaki perustuu maakuntiin, joiden hoidettavaksi tiestön piti tulla. Maakunnat eivät tulleet, mutta ministeri Anne Bernerin puutteellinen laki tuli ovenraosta. Ja nyt kunnat toteuttavat sitä mielivaltaisesti, rangaisten kaikkia haja-asutusalueiden asukkaita Suomessa.