Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

HOK-Elanto haluaa kehittää Klaukkalan palveluja, mutta vanhat suunnitelmat unohdetaan: "Kaikki suunnittelu lähtee tästä päivästä”

HOK-Elanto on valmis kehittämään Klaukkalan entisen S-marketin tonttia jatkossakin kauppapaikkana.

HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen sanoo, että asiaa valmistellaan, mutta tarkempia yksityiskohtia ei voi vielä kertoa.

– Meillä on tavoite kehittää entistä S-marketin tonttia ja tuomme siihen kaupallisia palveluja. Olemme jatkaneet hankkeen valmistelua, mutta tässä vaiheessa emme vielä valitettavasti voi kertoa millä tavalla hanke on etenemässä

Kyseiseltä tontilta kaupalliset palvelut siirtyivät pois vuonna 2016. Sitä ennen HOK-Elannolla oli erilaisia suunnitelmia muun muassa Prisman rakentamisesta joko samalle tontille tai Viirinlaaksoon. Ne kuitenkin kaatuivat valitusten sekä muiden syiden vuoksi. Karjalaisen mukaan menneitä ei nyt muistella tässä vaiheessa.

– Erilaisia suunnitelmia on tehty historiassa, mutta sillä historialla ei ole enää mitään merkitystä ja arvoa. Nyt eletään tätä päivää ja kaikki suunnittelu lähtee tästä päivästä.

Vs. asemakaavapäällikkö Hannes Häkkinen Nurmijärven kunnasta vahvistaa, että entisen S-marketin alueen suunnittelu jatkuu, mutta siihen liittyy myös vanhan linja-autoaseman alue.

– Erityisesti vanhan linja-autoaseman alueen maanomistuksen jakautuminen usealle taholle on hidastava tekijä suunnittelun etenemiselle, sanoo Häkkinen.

Hän kertoo, että alueella on jo pitkään ollut rakennuskielto, mutta se on tarpeen, koska alue tulee ratkaista suurempana kokonaisuutena.

– Parhaillaan on meneillään liikennetarkastelu Klaukkalantien, Lepsämäntien ja Ylitilantien risteyksessä. Tämä liittyy moneen asiaan, muun muassa Vanha-Klaukan hyväksytyn asemakaavan mukaiseen lisärakentamiseen.

– Klaukkalantie ja kyseinen risteys ovat ajoittain hyvin ruuhkautuneita. Siihen ohikulkutie tuo aikanaan parannusta. Tekemällä nyt vääriä ratkaisuja risteyksen ympäristössä, voidaan aiheuttaa liikenneongelmia vuosikymmeniksi eteenpäin. Rakennuskiellon purkaminen ja lisärakentaminen risteyksen ympäristössä tulee tehdä hallitusti kokonaisuus huomioiden, sanoo Häkkinen.

Liikenneinsinööri Pia Korteniemi Nurmijärven kunnasta kertoo, että Klaukkalantien, Lepsämäntien ja Ylitilantien risteyksen toimivuudesta tehtävään liikenneselvitykseen sisältyy muun muassa kyseisessä liittymässä sekä lähellä olevissa liittymissä liikennöivien ajoneuvojen liikennemäärien laskeminen sekä tulevaisuuden liikennemäärien ennustaminen.

– Liikennevaloissa ei tällä hetkellä ole omaa vaihetta muun muassa sivusuunnasta vasemmalle kääntyville. Se hankaloittaa kääntymistä vasemmalle Lepsämäntien ja Ylitilantien suunnasta tultaessa.

– Toisaalta, kun linja-autoasema on siirtynyt Viirinlaaksoon, Ylitilantien suunnan liikennemäärät ovat ehkä hiukan vähentyneet. Onko näin tapahtunut, se selviää nyt, kun liikennettä lasketaan.

Korteniemi toteaa, että jos vasemmalle kääntyville lisättäisiin liikennevalo-ohjelmaan omat vaiheet, se pidentäisi risteyksen liikennevalo-ohjelman kiertoaikaa. Toisaalta varsinkin Lepsämäntien suunnalta tulevien ja sieltä vasemmalle kääntyvien tilanne helpottuisi.

Kun Vanha-Klaukka alkaa lähivuosina rakentua, liikennettä tulee lisää nimenomaan Lepsämäntien suunnasta.

Ohikulkutien valmistuttua Klaukkalantie muuttuu kunnan kaduksi. Se helpottaa Korteniemen mukaan ratkaisujen tekoa, koska silloin ei enää tarvitse neuvotella ely-keskuksen kanssa kaikista Klaukkalantiehen kohdistuvista toimenpiteistä.

Klaukkalan keskustassa on useita liikennevaloliittymiä. Korteniemen käsityksen mukaan ne ovat myös säilymässä. Kiertoliittymää ei Klaukkalantien ja Lepsämäntien risteykseen olla näillä näkymin rakentamassa.