Rajamäen kiertoliittymälle ja liikennevaloille arvosteluryöppy – tekninen johtaja Jouko Lehtonen vastaa

Rajamäen kiertoliittymän kevyen liikenteen järjestelyt ovat saaneet paljon arvostelua osakseen. Nurmijärven kunnan taholta vakuutetaan, että lopputuloksesta tulee esteetön. Taina Joutsen

Taina Joutsen

Rajamäentien ja Kiljavantien liittymään kauppakeskus Lähteen kohdalle rakenteilla oleva kiertoliittymä ja etenkin sen kevyen liikenteen järjestelyt on saanut paljon arvostelua osakseen.

Sosiaalisessa mediassa ja Nurmijärven Uutisten toimitukseen tulleissa kommenteissa on arvosteltu muun muassa ympyrän kevyen liikenteen järjestelyjen esteettömyyttä. Suojatiesaarekkeen graniittireunusten ja asfaltin välinen korkeusero on nyt niin suuri, että liikkuminen esimerkiksi sähköpyörätuolilla ei onnistu.

Myös kiertoliittymän pohjoishaaraan suojatien yhteyteen tulevat painonappiliikennevalot ovat saaneet arvostelua osakseen, sillä niiden pelätään sumputtavan liikenteen.

Kuten osa ympyrää kommentoineista onkin arvellut, kevyenliikenteen järjestelyihin liittyvät rakennustyöt ovat vielä kesken. Esimerkiksi suojatien kohdalta puuttuu teknisen johtajan Jouko Lehtosen mukaan vielä kaksi kerrosta asfalttia.

Kun kaikki päällystekerrokset on rakennettu, suojatien leveydestä noin 2,3 metriä on esteetöntä ja reunakivinäkymä 0 cm. Loppuosalla kiveyksen reunan korkeus tulee olemaan 3 cm.

– Lopulliset asfalttikerrokset koko kiertoliittymän alueelle tehdään sen jälkeen, kun alueen kaikki reunakivet ovat asennettu. Urakoitsijan alustavan suunnitelman mukaan päällystyöt tehdään heinäkuun lopulla, Jouko Lehtonen kertoo.

Urakkasopimuksen mukaisesti ympyrän tulee olla täysin valmis ja rakennuttajan eli Nurmijärven kunnan vastaanotettavissa lokakuun loppuun mennessä.

Painonappiliikennevaloja Lehtonen perustelee sillä, että Rajamäentien ylitys suojatietä pitkin on haluttu tehdä kevyen liikenteen kannalta mahdollisimman turvalliseksi.

– Liikennevalojen toteuttaminen kiertoliittymän yhden tulohaaran ylittävälle suojatielle on harvinainen ratkaisu, jota ei ole tiettävästi aiemmin toteutettu Suomessa, mutta se ei ole ristiriidassa suunnitteluohjeiden kanssa, Lehtonen kertoo.

– Liikennevaloista on tehty simultointitarkastelut, joissa ei ilmennyt kuin satunnaisia, lyhytaikaisia kiertoliittymään asti ulottuvia jonoja. Liikennevalot ovat aina vihreänä ajoneuvoliikenteelle, kun suojatiellä ei ole kulkijoita, hän jatkaa.

Moni on ihmetellyt myös sitä, miksi kiertoliittymän pohjoisen haaran kevyen liikenteen järjestelyjä ei hoideta alikululla.

– Kevyen liikenteen alikulun toteuttaminen kiertoliittymän pohjoiseen haaraan ei ole voimassa olevan asemakaavan puolesta mahdollista, koska kevyen liikenteen järjestelyt eivät alikulkuratkaisussa mahtuisi liikennealueelle vaan ulottuisivat tonttien puolelle, Lehtonen vastaa.

Rajamäen kiertoliittymä

Rajamäen kiertoliittymän rakentaminen alkoi keväällä 2019.

Kiertoliittymän on määrä olla valmis ja rakennuttajan eli Nurmijärven kunnan vastaaotettavissa lokakuun 2019 loppuun mennessä.

Rakentamisohjelmassa hankkeeseen on alustavasti varattu noin 2, 3 miljoonaa euroa. Urakan yhteydessä parannetaan myös Kiljavantietä sekä rakennetaan suojatiesaarekkeet.

Koko urakan maksaa Nurmijärven kunta.

Aiheeseen liittyvää

  1. Autoilijat eivät noudata nopeusrajoituksia Rajamäen kiertoliittymätyömaalla 18.5.2019 6:05
  2. Kiertoliittymän rakennus alkaa Rajamäellä – luvassa poikkeuksellisia liikennejärjestelyitä 18.3.2019 7:05
  3. Kiertoliittymän rakentaminen Rajamäelle alkaa ensi keväänä – risteykseen tulossa myös suojatie liikennevaloilla 12.10.2018 6:30
  4. Rajamäen kiertoliittymän toteutus viivästyy – katu- ja rakennussuunnitelmien laadinta kesken 25.7.2018 8:20
  5. Rajamäen kiertoliittymän keskelle tulee monumentti – tällainen se on 9.5.2018 8:55

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut