Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pysäköintipaikkojen riittävyyttä selvitellään

Perussuomalaisten valtuustoryhmä on tehnyt aloitteen pysäköintipaikkojen riittävyyden varmistamisesta.

Aloitteessa todetaan, että riittävyys on puhuttanut kuntalaisia erityisesti Klaukkalassa.

– Haluamme, että kunnan tulee kaavoituksessaan varmistaa pysäköintinormien riittävyys ja nostaa se tasolle, jotta millään kunnan alueella ei asukkaiden pysäköinti muodostu ongelmaksi.

Nurmijärvellä auto on ryhmän mukaan monelle välttämättömyys.

– Emme halua kuntalaisten kohtaavan samanlaisia ongelmia, joihin on nyt törmätty Kivistössä ja muilla pääkaupunkiseudun alueilla, kun on suunniteltu autottomia kaupunkialueita ja jälkikäteen havaittu, että tarpeita pysäköinnille olisi ollut paljon enemmän kuin ennakoitiin.

Aloitteessa huomautetaan, että pelkkä kadunvarsipysäköinti veronmaksajien kustannuksella ei ole riittävä ratkaisu, vaan rakentajat on kaavoituksella velvoitettava riittävän pysäköintitilan varaamiseen.

Perussuomalaisten mu-kaan autottomuudesta haaveilevat voivat löytää sopivia ympäristöjä Helsingin suunnalta, joten Nurmijärven ei tarvitse lähteä kilpailemaan kaupunkimaisuudessa ja autottomuudessa.

– Sen vuoksi haluamme, että selvitetään millainen taso pysäköintinormeiksi on eri puolilla kuntaa riittävä myös tulevaisuuden tarpeet huomioiden.

Nurmijärvellä oli alkuvuodesta asemakaavoitus- ja rakennuslautakunnan käsittelyssä esitys uusista pysäköintinormisuosituksista. Asia palautettiin kuitenkin uudelleen valmisteltavaksi, sillä lautakunta halusi suosituksiin enemmän autopaikkoja asuntoa tai kerrosneliömetriä kohden.

Asemakaavapäällikkö Taneli Heikkilä kertoo, että asiaa on viety eteenpäin, mutta hän ei osaa vielä sanoa milloin uusi esitys valmistuu.

Normisuosituksien pohjana käytettiin konsultin tekemää laajaa selvitystä Kirkonkylästä ja Klaukkalasta.

– Selvitys oli hyvin kattava ja perinpohjainen. Samalla oli myös katsottu millaisia normistoja on käytössä muissa kunnissa. Pyysimme konsultilta vielä lisää aineistoa ja sen jälkeen olemme vieneet omana työnä asiaa eteenpäin.

Heikkilä kertoo, että esimerkiksi meneillään olevan kaavahankkeen yhteydessä toteuttajapuolella oleva arkkitehti on laatinut muutamia vaihtoehtoisia tarkasteluja pysäköintiin liittyen.

Lautakunnan pohdittavaksi tulee aikanaan muun muassa se, käytetäänkö mitoituksessa kerrosneliömetrejä vai autopaikkojen määrää asuntoa kohti. Asuntokohtaista määrää käytettäessä paikkamäärä voisi olla esimerkiksi yksi auto/asunto tai 0,6 autoa/asunto ydinkeskustan yksiössä.

– Minulla on sellainen tuntuma, että asuntokohtaiset mitoitukset saattaisivat olla parempia.

Esimerkiksi ongelmallisella Ropakkotien alueelle asuntokohtainen autopaikkamäärä olisi tuonut sen verran enemmän paikkoja, että nyt syntyneet ongelmat eivät olisi niin pahoja.

Heikkilän mukaan autopaikkanormiston laatiminen ei ole helppo asia, sillä muuttujia on paljon ja olisi myös yritettävä varautua tulevaisuuteen.

– Asuntojen keskikokoa voi yrittää säädellä, kuten Helsingissä tehdään, mutta täällä sitä ei ole käytetty. Siinä on se riski, että asunnot jäävät toteuttamatta. On mietittävä missä menee raja siinä, miten paljon kunta voi säännellä rakentamista, jotta hanke on edelleen toteuttamiskelpoinen.

Myös jo olemassa olevia Klaukkalan pysäköintiongelmiakin kunnassa yritetään ratkaista.

– Olemme siitäkin paljon keskustelleet ja miettineet mitä vaihtoehtoja olisi olemassa, sillä olemme saaneet asiaan liittyen paljon viestejä kuntalaisilta.