Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pysäköintikielto tuli – minne autot?

PYSÄKÖINTI Ropakkotielle tuli pysäköintikielto, korvaavia paikkoja ei luvassa.

Ropakkotie Klaukkalassa on kapeahko kokoojakatu, jonka varret ovat täyttyneet molemmin puolin henkilöautoista varsinkin iltaisin ja viikonloppuisin. Kadunvarteen pysäköidyt ajoneuvot haittaavat liikennettä ajoneuvojen kohtaamistilanteessa. Myös isojen ajoneuvojen kääntyminen vaikeutuu liittymäalueella.

Liikenneinsinööri Pia Korteniemi Nurmijärven kunnasta kertoo, että kuntalaisilta on tullut valtavasti palautetta asiasta.

– Autoja on pysäköity jopa kevyen liikenteen väylälle.

Ropakkotien risteykseen liikennevalot.

Noin viikko sitten pysäköinnin kieltävät merkit pystytettiin Ropakkotien molemmin puolin.

– Nurmijärvellä ei ole kunnallista pysäköinninvalvontaa, mutta poliisille on esitetty toivomus, että he valvoisivat pysäköintiä muun muassa kyseisessä kohdassa.

Poliisi voi näin ollen käydä sakottamassa väärin pysäköityjä autoja.

Kieltomerkit on laitettu Tilkantien risteykseen asti. Toisaalta pysäköintiä ei voida jatkossa Kortenniemen mukaan sallia senkään vuoksi, että Klaukkalantien-Ropakkotien-Kiikkaistenkujan liittymään on tulossa liikennevalot.

Ropakkotien ongelmia aiheuttavat ilmeisesti pääasiassa autot, joiden omistajat asuvat uusissa kerrostaloissa, joita valmistui hiljattain viisi. Asuntoja niissä on noin 300 ja autopaikkoja 153.

– Asemakaavassa määritetään miten paljon rakentajien on toteutettava autopaikkoja tontille. Näissä kerrostaloissa paikkoja on toteutettu yhteensä seitsemän kappaletta vähemmän sen vuoksi, että rakentaja on luvannut, että asukkaiden käytössä on yhteiskäyttöauto, kertoo Korteniemi.

Mihin kadunvarressa olleet autot voi laittaa jatkossa?

– Meillä on se käsitys, että kerrostalojen pysäköintialueilla olisi paikkoja vapaana. Asiaa ei ole tosin tarkistettu yhtiöstä.

– Osa asunnoista on ostettu sijoituskäyttöön, mutta kaikkiin asuntoihin ei ehkä ole ostettu autopaikkaa. Vaikka autopaikkaosake olisi hankittu, menee siitä kuukausimaksu, joten asukas saattaa mieluummin valita ilmaisen kadunvarsipaikan.

Korteniemi myöntää, että Klaukkalassa on huonosti tarjolla paikkoja, jos omasta pihasta ei löydy pysäköintipaikkaa. Yksi vaihtoehto on Vaskomäen liityntäparkkialue vanhan S-marketin vieressä.

Nurmijärvellä on rakennettu paljon tiiviitä alueita, joissa on Korteniemen mukaan ajateltu, että liikkuminen sujuu pääasiassa joukkoliikenteen avulla.

– Toisaalta, jos kulkee töihin muualle kuin Helsingin suuntaan, niin henkilöauton tarve tulee aika nopeasti eteen.

Kunnan pysäköintiselvityksessä on pohdittu muun muassa vuoropysäköinnin mahdollisuutta. Näin esimerkiksi päiväkodin piha voisi olla iltaisin ja öisin asukaspysäköinnin käytössä.

– Kellonajoissa on monesti yhteensovittamisongelmia, koska paikkojen pitäisi olla tyhjänä jo varhain aamulla.

Korteniemi toivoo, että asiaan saadaan jatkossa jotain ratkaisuja.

Yksi Ropakkotien uusista asukkaista on Charlotta Jalava Media-alalla työskentelevälle Jalavalle auto on pakollinen, sillä työt ovat eri puolilla pääkaupunkiseutua ja kuljetettavaa tavaraa riittää.

– Muutin tänne parisen viikkoa sitten. En saanut autopaikkaa, mutta olen jonossa odottamassa. Minulle sanottiin, että Ropakkotien varteen saa pysäköidä.

Jalavalle on nyt selvinnyt, että tien varteen on tullut pysäköintikieltomerkit.

– En tiedä mihin saan autoni, sillä en tunne Klaukkalaa, kertoo Turun seudulta muuttanut Jalava.

– Kauaksi asunnolta sen varmaan joutuu joka tapauksessa jättämään, hän arvelee.

Valokodit omistaa Ropakkotien varrelta As Oy Nurmijärven Ali-Tilkan, jossa on 59 asuntoa. Niistä vähän yli puolet on yksiöitä.

Laura Vaarna Valokodeista kertoo, että noin puolelle asukkaista on autopaikka. Jonossa paikkaa odottamassa on noin 15 asukasta.

Kunnan asettamista pysäköintikielloista Ropakkotielle ei yritys ole saanut mitään tietoa. Vaarnan mielestä kuulostaa kohtuuttomalta, että korvaavia paikkoja ei ole tiedossa.

Viiden asuintalon käytössä on yksi sähköauto, joka on sijoitettu Valokotien omistamalle autopaikalle.

Viisi kerrostaloa Ropakkotielle rakentanut Lehto on myynyt taloista neljä kokonaisina ns. KVR-kohteina ja yhden eli As. Oy Nurmijärven Sarkan kuluttajille.

Asuntomyyjä Pasi Kukkola kertoo, että joulun tienoilla valmistuneessa talossa on vapaana vielä kahdeksan asuntoa, joista puolet on kolmoita. Yhteensä asuntoja on 65.

Talossa on ostettavia autopaikkoja tällä hetkellä neljä vapaana, mutta Kukkolan mukaan ensin selvitetään tarvitsevatko tulevat ostajat paikkoja. Mikäli kaikki eivät mene kaupaksi, ne voidaan myydä naapuritalojen asukkaille. Kukkola ei epäile, etteivätkö ne kävisi kaupaksi.