Vaali aivojasi! – Tässä kymmenen helppoa ohjetta hyvää aivoterveyteen

TERVEYS Nyt vietetään Aivoviikkoa ja muistutetaan hyvän elämän nauttimisesta.

Hyviä palautumisen keinoja monille ovat esimerkiksi rauhallinen liikunta, ulkoilu, sienestys, marjastus, ystävät, puutarhanhoito ja lukuiset muut asiat unohtamatta musiikkia ja käsitöitä. arkisto/ Riitta Ketola

Riitta Ketola

Suomessa vietetään Aivoviikkoa 11.-17.3. Neurologiset vammaisjärjestöt ovat mukana viikon tapahtumia järjestämässä. Niistä yksi on Muistiliitto.

Uudenmaan Muistiluotsin Keski-Uudenmaan alue tuottaa monenlaista tietoa, tukea ja toimintaa, joka on kaikille avointa.

Aivoviikolla korostetaan Aivoterveellistä kokonaisvaltaista elämästä nauttimista. Aivoterveys ei ole ainoastaan hyviä aivoterveellisiä elämänvalintoja, vaan se on myös elämästä nauttimista, rauhoittumista ja rentoutumista.

10 hyvää tekoa aivoille

1. Kokkaa lempiruokaa porukalla. Yhdessä kokkaaminen aktivoi aivoja myös monipuolisesti. Tasapainoinen ruokavalio ratkaisee ja tästä kiittää aivot, muisti ja sydän. Varsinkin keski-iässä elintapojen merkitys korostuu muistitoimintojen ylläpitämisessä ja muistisairauksien ennaltaehkäisemisessä. Monipuolinen ruokavalio kannattaa. Vielä parempi on, kun ruuasta tulee hyvä mieli ja olo. Vatsan hyvinvointi on myös aivojen hyvinvointia.

2. Lähde luontoon yhdessä. Liikunta alentaa stressitasoa ja rentouttaa sekä yhdessä liikkuminen lujittaa sosiaalista hyvinvointia. Jätä huolet kotiin ja mene vaikka metsälenkille yhdessä naapurin tai lasten kanssa. Liikunta vahvistaa aivoissa olevia yhteyksiä ja hidastaa vanhenemista. Vähemmänkin on enemmän kuin ei mitään. Aivoille jokainen askel on hyväksi.

3. Tanssi – vaikka rivissä. Tanssiminen aktivoi aivoissa laajoja alueita. Eikä se haittaa vaikka sotkeutuu askeleissa – nauraminen rentouttaa ja laskee verenpainetta.

4. Anna hetki itsellesi. Opettele vaikka hengittämään. Syvähengitys rauhoittaa sydämen sykettä ja mielialaa. Kun olo on kevyt, muistikin rullaa paremmin.

5. Tuijottele välillä tähtiin. Välillä on hyvä höllätä aivojen kaasujalkaa. Aivot, mieli ja keho ovat kokonaisuus, jotenka jokaisen on hyvä löytää itselle se oikea tapa saada mieli ja keho rentoutumaan. Toiset rentoutuvat juoksulenkillä, toiset teatterissa tai joogatunnilla.

Hyviä palautumisen keinoja on suurelle osalle mm. rauhallinen liikunta, ulkoilu, sienestys, marjastus, ystävät, puutarhanhoito ja lukuiset muut asiat unohtamatta musiikkia ja käsitöitä. Positiivinen ja iloinen tunnelma tehostaa mieleen painamista. Hyvä tunnelma lisää luovuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta. Tunnelma muodostuu ajattelusta, aistikokemuksista ja tunteista.

Ota ihmeessä tirsat.

6. Ota ihmeessä tirsat. Unen laatu on tärkeämpää kuin sen pituus. Unen aikana elimistö elpyy ja lepää. Univaiheiden aikana tapahtuu uusien tietojen ja taitojen oppimista ja mieleen painamista. Nukahtamistakin voi harjoitella. Hyvän unen laadusta kertoo se, kun heräämme aamulla pirteänä ja koemme itsemme levänneeksi.

7. Laula vaikka kuorossa. Musiikki sekä rentouttaa että aktivoi aivoja, mikä edistää hermosolujen korjaantumista. Musiikilla on todettu olevan suuri merkitys stressin, ahdistuksen, masennuksen ja kivun lievittäjänä sekä rentoutuskeinona. Musiikki luo mielihyvää ja on tehokas keino tunteiden ja vireystilan säätelyssä.

8. Ota ilo irti muista Seura tekee hyvää terveydelle. Ihminen tarvitsee muita ihmisiä elämän vaiheissa. Kosketuksella on rauhoittava vaikutus, se vähentää stressiä, ärtyneisyyttä ja levottomuutta. Tuoreet tutkimuksetkin ovat osoittaneet, että aivojen myönteiset tunnealueet kehittyvät parhaiten läheisyydessä ja yhteydessä toisiin ihmisiin. Silti voidaan ajatella, että yksinolo ei ole sama asia kuin yksinäisyys. Muistikin rauhoittuu, kun on välillä ihan itsekseen.

9. Nappaa kirja käteen. Lukeminen vahvistaa aivoja, luet sitten kaunokirjallisuutta tai sanoma- ja aikakausilehtiä.

10. Aloita jo tänään.

Lähde: Muistiliitto

Muistiluotsi

Aivoviikon kaikki tapahtumat Uudenmaan Muistiluotsin Keski-Uudenmaan alueella näet netissä osoitteessa www.uudenmaanmuistiluotsi.fi tai muistiohjaaja Laura Närhi p. 040 136 7977, laura.narhi@espoonmuisti.fi tai Keski-Uudenmaan Muistiyhdistys, puheenjohtaja Terhikki Koskinen p. 040 549 1046, terhikki.koskinen@kolumbus.fi

Lisätietoja: www.uudenmaanmuistiluotsi.fi, www.muistiliitto.fi, www.muistini.fi, www.muistipuisto.fi, www.keski-uudenmaanmuistiyhdistys.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Rotat yleistyneet taajamissa? – Nähty yleisten tilojen ympärillä Rajamäellä ja Klaukkalassa
  2. Lepsämän koulun väistötilat vihdoin valmiina – tuhopoltossa tuhoutuneen koulun uudelleenrakentaminen vielä avoinna
  3. Nurmijärven lukioratkaisu jakaa mielipiteet – osa valtuutetuista epäilee, ettei asiaan saada vielä ratkaisua elokuussa
  4. Rajamäellä mielenosoitus lukion toimipisteen säilyttämisen puolesta – paikalla odotetaan satoja paikallisia
  5. Nurmijärvestä tuli koronavoittaja – kehyskunnat vetävät nyt uusia asukkaita
  6. Pääkaupunkiseudun johtajat vaativat selkeää ja pikaista linjausta maskisuositukseen – Uusia tartuntoja ilmennyt kaikissa ikäryhmissä
  7. Helsingin nastarengaskielto jakaa mielipiteet: "Nastarenkaat antavat vääränlaisen turvallisuudentunteen" – "Autosta tulee pulkka"
  8. Hidastuksia liikenteessä Helsingin ja Turun välillä – vanha risteyssilta puretaan viikonloppuna
  9. Poliisi valvoo tehostetusti liikennettä koulujen lähellä lähiviikkoina
  10. STM:n päällikkö suomalaisille: "Onko välttämätöntä lähteä ulkomaille tai osallistua suureen yleisötapahtumaan?"
  11. Mies loukkaantui vakavasti tulipalossa Vantaalla, kaksi pelastui – kuva aamuyön palopaikalta – "Parvekkeella ollut irtaimistokin oli tulessa"
  12. Mielipide: Onko Onnenkimpaleella tulevaisuutta?
  13. Röykän koulun tuntumaan rakentuu uusi kevytväylä – työt haittaavat ajoa koululle ja päiväkodille
  14. Ruoka: Vaellukselle ei kannata kantaa vettä porkkanoissa, kuivaa siis ruoasta grammat pois – "Jokseenkin kaiken voi kuivata", kokenut vaeltaja Raija Hentman, 72, sanoo
  15. Ali Mirzain seinämaalaukset tuovat väriä uimahallin seinille – nyt näyttely Helsingissä

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Hammashoitolan henkilökunta altistui koronalle Hyvinkäällä – rajamäkeläisiäkin asiakkaina
  2. Rotat yleistyneet taajamissa? – Nähty yleisten tilojen ympärillä Rajamäellä ja Klaukkalassa
  3. Museoautot taas liikkellä – Wanhojen Masiinojen Nurmijärvi-ajo ajetaan torstaina
  4. Nurmijärvestä tuli koronavoittaja – kehyskunnat vetävät nyt uusia asukkaita
  5. Nurmijärven lukioratkaisu jakaa mielipiteet – osa valtuutetuista epäilee, ettei asiaan saada vielä ratkaisua elokuussa
  6. Röykän koulun tuntumaan rakentuu uusi kevytväylä – työt haittaavat ajoa koululle ja päiväkodille
  7. Lepsämän koulun väistötilat vihdoin valmiina – tuhopoltossa tuhoutuneen koulun uudelleenrakentaminen vielä avoinna
  8. Rajamäellä mielenosoitus lukion toimipisteen säilyttämisen puolesta – paikalla odotetaan satoja paikallisia
  9. Ali Mirzain seinämaalaukset tuovat väriä uimahallin seinille – nyt näyttely Helsingissä
  10. Nurmijärvelle luvassa helteinen viikonloppu – heinäkuussa ei kertaakaan yhtä lämmintä
  11. Mies loukkaantui vakavasti tulipalossa Vantaalla, kaksi pelastui – kuva aamuyön palopaikalta – "Parvekkeella ollut irtaimistokin oli tulessa"
  12. Pyöräsuunnistukset SM-kisat ensikertaa Rajamäellä – maastossa liikkujia pyydetään huomioimaan kisaajat
  13. Mielipide: Kestävän kehityksen lukio
  14. Tällainen siitä nyt tuli: Kuvakavalkadi paljastaa upouuden Olympiastadionin uljaat piirteet erikoisine valolyhtyineen
  15. Kesä ilman uusia koronatartuntoja – Nurmijärvi ainut Keusote-kunta, jossa tartunnat eivät ole lisääntyneet kesällä

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.