Yhä useamman yö menee murehtiessa, eikä melatoniini auta – asiantuntija neuvoo Ylellä keinon parempaan uneen

Noin 3000 ihmistä avautui Ylelle yöllisistä murheistaan verkkosivuilla julkaistun kyselylomakkeen kautta.

Uniongelmat ovat yleistyneet ja yöllinen murehtiminen lisääntynyt. Lotta Åberg / arkisto

Crista Lassfolk-Feodoroff

Yhä useampi työikäinen käyttää yönsä nukkumisen sijaan murehtimiseen, uutisoi Yle.

Uniasiantuntijoiden mukaan huolenaiheiden vatvominen selittyy osittain väsyneiden aivojen heikentyneestä tunteiden säätelystä.

Lähes 3000 ihmistä kertoi Ylelle öisistä murheistaan verkkosivuilla julkaistun kyselylomakkeen kautta.

Ratkaisuja uniongelmiin tarjoaa Ylen haastattelema uniasiantuntija ja psykologi Mikael Sallinen

Asiantuntijan mukaan on olemassa jonkin verran näyttöä siitä, että perfektionismi, neuroottisuus ja ylitunnollisuus lisäävät yöllistä murehtimista.

Hän muistuttaa, että pidemmän päälle unilääkkeet ovat huono ratkaisu.

Melatoniinia kannattaa Sallisen mukaan kokeilla silloin, kun haluaa nukahtaa aikaisin, mutta ei luonnollisesti väsy kuin vasta myöhään. Yöllä otettaessa siitä ei ole mitään hyötyä.

Jos taas nukahtaa hyvin, mutta säpsyy yöllä hereille, ei tarvitse huolestua. Sallisen mukaan terveeseen uneen kuuluvat myös lyhyet hereille havahtumiset, joista nukahdetaan nopeasti uudelleen.

Jos unen päästä ei kuitenkaan saa uudelleen kiinni alle viidessä minuutissa ja heräilee yöllä usein, uni jää tavallista kevyemmäksi eikä virkistä tarpeeksi.

Yksi tärkeä neuvo unettomuuden ehkäisemiseen on vähentää älylaitteiden käyttöä ennen nukkumaan menoa. Niiden sinertävä valo vähentää tutkitusti melatoniinin eritystä aivoissa. Kokeilemisen arvoinen vinkki on pyrkiä jättämään ikävät asiat makuuhuoneen ulkopuolelle. Ikävien asioiden vatvominen kannattaisi siis tehdä hyvissä ajoin ennen yöpuulle laittautumista.

Perinteisiä neuvoja parempaan uneen on hyvin tuuletettu huone ja siisti sänky, johon on mukava käpertyä. Sekin vanha viisaus pitää edelleen paikkansa, ettei sänkyyn pidä jäädä pyörimään. Jos uni ei ota tullakseen, on parempi nousta sängystä ja tehdä vähän aikaa jotain muuta. Kun sänkyyn palaa väsymystään, uni saattaa tulla helpommin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Kiljavantien onnettomuudella traaginen päätös – kuljettaja kuoli saamiinsa vammoihin
  2. Sääksjärven rantasaunojen vuokraus puhuttaa – kunnan saunat vuokrattiin yksittäiselle yhdistykselle
  3. Poliisilta lisätietoa Kiljavantien onnettomuudesta: auto ajoi mahdollisesti ylinopeutta
  4. Auto katon kautta ympäri – yksi henkilö loukkaantui vakavasti Kiljavantien onnettomuudessa
  5. Keusoten puhelinpalveluissa ruuhkaa – "Alkuhankaluuksilta ei ole vältytty"
  6. "Ajatellaan, että tehdään vain nopeasti joku pieni asia" – Joka vuosi tuhannet työntekijät loukkaantuvat pahasti pudottuaan työtehtävissä, ja siksi työsuojeluviranomainen herättelee alaa valvontahankkeella
  7. Nurmijärvelle hopeaa golfin SM-kisoista
  8. Oletko nähnyt helsinkiläistä Jeremiasta? Katosi Myllypurosta jo kesäkuussa
  9. Älä tilaa siemeniä sokkona netistä – Eksoottinen siemen voi tulla yllättävän kalliksi eikä välttämättä koskaan edes päädy multaan asti
  10. Ammattihuijarit iskivät taas Postin nimissä ja kymmenet ihmiset luulivat viestiä aidoksi – Rikoshyöty yli 200 000 euroa
  11. Kysely: Yli puolet suomalaisista uskoo tieteen ja asiantuntijuuden merkityksen kasvavan koronakriisin jälkeen
  12. Kesäkirppikset alkoivat Rajamäellä – seuraava tapahtuma torstaina
  13. Pääkirjoitus: Keväästä jäi sittenkin positiivinen fiilis
  14. USU: Nuorisotyöttömyys on kaksinkertaistunut korona-aikana – "Luvut ovat olleet todella hälyttäviä"
  15. Ruoka: Syötkö täytekakkua hopea- vai muovilusikalla? "Ruokailunautintoon vaikuttaa moni muukin asia kuin tekninen osaaminen", sanoo molekyyligastronomiaan perehtynyt professori Anu Hopia

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.