K-kauppa ennustaa: Tässä on vuoden 2019 trendiruoka – tuttu kasvi tekee paluun osana vegebuumia

K-kaupan trendirapotin mukaan suomalaiset ostavat ensi vuonna entistä enemmän kasviksia, kalaa ja lähiruokaa. Kuvituskuva. Arkisto/Toni Tervo

toimitus

Tiedostavasta kuluttamisesta kasvaa ensi vuonna valtailmiö, jos se ei sitä jo ole.

Tiedostava kuluttaminen on K-kaupan laatiman Ruokailmiöt 2019 -raportin mukaan suurin suomalaisten ruokavalintoihin vaikuttava ilmiö ensi vuonna ja vaikuttaa arjen ruokavalintoihin jopa 55 prosentilla suomalaisista.

– Ilmiö näkyy kaupoissa siinä, että ostoskoreista löytyy ensi vuonna entistä enemmän vihanneksia ja lähiruokaa. Kauramaito on jo lyönyt itsensä läpi viimeisen parin vuoden aikana. Tänä vuonna myös muovi on puhuttanut kuluttajia. Tämä näkyy selvästi tutkimustuloksissa ja voi odottaa, että muovituotteiden välttäminen korostuu asiakkaiden valinnoissa, K-ryhmän asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar sanoo.

Paikallisten tuotteiden myynti on kasvanut K-ryhmän kaupoissa kymmenellä prosentilla.

Raaka-aineiden osalta uusina kärkikymmenikössä ovat muun muassa tuoreet yrtit, metsäsienet ja peruna. Tuotteissa puolestaan kiinnostavina pidetään viime vuosia enemmän pienpanimoiden oluita sekä hävikkiruokaa.

Jungarin mukaan myös arjen hyvinvoinnin tärkeys korostuu ruokaostoksilla.

– Arjen hyvinvoinnista on jo tullut tavanomainen asia, uusi normaali.

Täsmähyvinvoinniksi hän nimittää ilmiötä, jonka joka näkyy muun muassa kalatiskin ja pienpanimo-oluiden suosion kasvamisena.

– Täsmähyvinvointi on voimakkaasti kasvava ilmiö. Se perustuu ajatukseen itselle räätälöidystä, juuri omiin tarpeisiin suunnitellusta ruokavaliosta, joka sallii toisinaan myös vähemmän terveelliset valinnat. Ilmiö on kasvattanut suosiotaan ja sen vaikutuksen omaan ostoskoriin tunnistaa tällä hetkellä 41 prosenttia suomalaisista, Jungar kertoo.

K-ryhmä selvitti myös, mitä raaka-aineita, tuotteita ja ruokaan liittyviä palveluita suomalaiset uskovat käyttävänsä enemmän vuonna 2019.

Raaka-aineiden osalta uusina kärkikymmenikössä ovat muun muassa tuoreet yrtit, metsäsienet ja peruna. Tuotteissa puolestaan kiinnostavina pidetään viime vuosia enemmän pienpanimoiden oluita sekä hävikkiruokaa.

Näitä raaka-aineita suomalaiset uskovat käyttävänsä enemmän vuonna 2019, top 5:

1. Valmiiksi perattu ja fileoitu kala kalatiskiltä

2. Marjat tuoreena ja pakasteena

3. Tuoreet yrtit (uutena listalla)

4. Metsäsienet (uutena listalla)

5. Peruna (uutena listalla)

Näitä tuotteita suomalaiset uskovat käyttävänsä enemmän vuonna 2019, top 5:

1. Lähileipomon leivät

2. Pientuottajien tuotteet

3. Kotimaisesta rukiista valmistetut leivät

4. Pienpanimoiden oluet (uutena listalla)

5. Hävikkiruoka (uutena listalla)

Näin tehtiin

Tutkimuksen tulokset perustuvat K-ryhmän päivittäistavarakaupan asiantuntijoiden ja K-ruokakauppiaiden haastatteluihin sekä K-ryhmän Kylä-asiakasyhteisön kuluttajapaneelissa tehtyyn tutkimukseen, johon vastasi lokakuussa 2018 yhteensä 1069 kuluttajaa.

Otos painotettiin vastaamaan Suomen väestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Tutkimuksen toteutuksesta vastasi Frankly Partners.

Tutkimuksessa tarkastellaan myös sitä, miten ruokailmiöt ovat kehittyneet vuodesta 2017.

Koko tutkimusraportti löytyy täältä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.