Klaukkalaan suunnitellaan raitiotietä tai superbussia – "olisivat junaa halvempia"

UUSIMAA-KAAVA Junaradan linjaus säilyy, mutta junaa ei välttämättä tule.

Riitta Ketola

Uusimaa-kaava 2050 on parhaillaan nähtävillä ja asukkaiden kommentoitavana.

Luonnoksessa Nurmijärvelle on suunniteltu ratayhteyttä Kehäradalta Vantaan Petaksesta Klaukkalaan. Junaa saadaan kuitenkin vielä odotella pitkään, ehkä jopa yli vuoden 2050.

Todennäköisempää on, että sitä ennen aloitetaan joko superbussin käyttö tai tehdään raide pikaratikalle.

Perusteluna on muun muassa alhaisempi hinta sekä se, että bussien palvelualue on rataa laajempi.

Sujuvan ja kilpailukykyisen joukkoliikenneyhteyden Klaukkalasta saisi järjestämällä liityntäliikenteen Vantaan Kivistöön.

Aluesuunnittelun johtaja Merja Vikman-Kanerva Uudenmaan liitosta kertoo, että ratayhteys on jo nykyään voimassa olevassa maakuntakaavassa, joten se ei ole uusi asia.

– Ajatus radasta on ollut Nurmijärven kaavoissa jo jostain 60-luvulta lähtien, tietää Vikman-Kanerva, joka on aikoinaan ollut kehitysjohtajana Nurmijärvellä.

Nyt on kuitenkin päädytty siihen, että rataa ei kannata odotella enää kymmeniä vuosia, sillä nykyiset ennusteet maankäytön kasvusta eivät tue uuden ratakäytävän avaamista Klaukkalan suuntaan.

– Ensi vaiheessa on varmasti järkevämpää ajatella jotain kevyempää joukkoliikenneratkaisua, joka tulisi ikään kuin samaa käytävää, johon sitten joskus rakennettaisiin junarata.

Kuluvan vuoden aikana valmistui Klaukkalan suunnan vahva joukkoliikennekäytävä -selvitys. Siinä tutkittiin joukkoliikenteen järjestämisen vaihtoehtoja vuosille 2030-2050.

Selvitys suosittelee liityntälinjaston ja runkolinjan kehittämistä ja pidemmällä aikavälillä superbussin tai raitiotien toteuttamista. Pitkällä aikavälillä suositellaan lähijunayhteyden toteuttamista.

– Radan rakentamisen edellytys on, että tulee riittävästi maankäyttöä Vantaan puolelle, lähinnä Keimolan-Kongon alueella, sanoo Vikman-Kanerva.

Superbussi on Vikman-Kanervan mukaan joku tavallista kookkaampi bussi, joka voisi ottaa enemmän matkustajia kuin nämä nykyiset linja-autot.

– Koska raideratkaisut ovat tosi kalliita ja jäykkiä ja seuraavat 50 tai 100 vuotta paikoillaan, niin sen vuoksi puhutaan näistä isommista busseista ja pikaratikoista, joissa pysäkkejä on harvemmassa, jolloin matkanopeus on korkeampi.

Superbussi tai pikaratikka saattaa jopa jäädä pysyväksi ratkaisuksi, eikä rataa rakenneta lainkaan.

Klaukkalan rata on merkitty nykyisin voimassa olevaan maakuntakaavaan Klaukkalaan asti ohjeellisella linjauksella ja Klaukkalasta pohjoiseen, kohti Rajamäkeä, liikenteen yhteystarpeen nuolimerkinnällä. Nyt nähtävillä olevassa luonnoksessa tämä jatkotarveyhteys on poistettu.

Uusimaa 2050 -kaavaluonnos

Uusimaa-kaavan luonnos on nähtävillä Uudenmaan liiton verkkosivuilla ja toimistolla 9.11.2018 asti.

Kommentoida voi jokainen maakuntakaavoituksesta kiinnostunut.

Lausunnot pyydetään kunnilta, viranomaisilta ja muilta sidosryhmiltä.

Palautteiden pohjalta muovataan kaavaehdotus kevääseen 2019 mennessä.

Lähde: uudenmaanliitto.fi

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut