Kuva: Helsingistä paljastui vedenalainen yllätys – kukaan ei tiedä, miksi satamalaiturin alle rakennettiin upeat holvikaaret

Jukka Hämäläinen

Venetsian kaupunki on perustettu puupaalujen varaan, mutta myös Helsingissä Rautatieasema ja monet muut vanhalle merenpohjalle rakennetut talot lepäävät paalujen päällä.

Sama on tilanne esimerkiksi Eteläsataman ja Länsisataman osalta – niidenkin alla on paalumetsä.

Helsingin Satama on saanut luotaustutkimuksella tuoreet kuvat paalutuksista. Vedenalaisen monikeilauksen ja maanpäällisen laserkeilauksen ansiosta kuvat ovat havainnollisia.

– Vedenalaisia rakenteita tutkitaan säännöllisesti ja korjataan suunnitelmallisesti. Myös sukeltajat käyvät edelleen tutkimassa niitä, Helsingin Sataman suunnitteluinsinööri Tero Sievänen kertoo.

– Kulutus on laivojen koon ja liikennemäärien takia nykyisin ihan toisella tasolla kuin rakenteiden tekoaikana.

Eteläsataman vanhimmat paalutukset ovat ajalta ennen sotia. Paalut kestävät hyvin vedessä, sillä vesi suojaa niitä lahoamiselta.

Vedenalaisten rakenteiden helmi on Katajanokanlaiturin noin 110 metriä pitkä osuus terminaalista Kauppatorin suuntaan. Se on perustettu kauniille holvikaarille. Luotaimen kuvaama arkkitehtuuri tuo jälleen mieleen hitaasti uppoavan Venetsian.

Sieväsellä ei ole tarkkaa tietoa siitä, miksi veden alle on haluttu tehdä noin upeat rakennelmat.

– Olisiko niin, että kyseistä paikkaa ei ole voinut paaluttaa kovaan kalliopohjaan asti silloisella tekniikalla ja materiaaleilla. Holvien alla on vielä kivillä täytetyt puiset arkut.

– Holvikaaret on vanha hyväksi koettu tapa tehdä vahvoja kantavia rakenteita. Niitä näkee esimerkiksi vanhoissa kivisilloissa.

Miten rakennelma on edes saatu tehtyä veden alle?

– Todennäköisesti alue on padottu merestä ponttiseinällä ja pumpattu tyhjäksi. Tämä on yksi vaihtoehto.

Nykyisin pienempiä laitureiden korjaustöitä pystytään tekemään veden alla.

– Siihen on oma ammattikuntansa, rakennussukeltajat. Heillä on työvälineet ja tekniikat, jotka toimivat veden alla.

Ennen vanhaan satamat ovat voineet seurailla luonnollista rantaviivaa.

– Esimerkiksi Katajanokan laiturilinja on elänyt. Aiemmin se meni sisempänä.

– Purje- ja höyrylaivat olivat vielä pieniä verrattuna nykyisiin 200-metrisiin kauppalaivoihin ja jopa 350-metrisiin risteilijöihin. Ei tarvittu niin pitkiä suoria linjoja. Laivojen koon kasvaessa satamista on jouduttu tekemään virtaviivaisempia, Sievänen kuvailee.

Nykyisin satamalaiturit perustetaan teräspaaluilla ja betonielementeillä. Vanhoja laitureita korjataan tekemällä uudet rakenteet vanhojen eteen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Poliisilta lisätietoa Kiljavantien onnettomuudesta: auto ajoi mahdollisesti ylinopeutta
  2. Auto katon kautta ympäri – yksi henkilö loukkaantui vakavasti Kiljavantien onnettomuudessa
  3. Keusoten puhelinpalveluissa ruuhkaa – "Alkuhankaluuksilta ei ole vältytty"
  4. Kova tuuli työllisti pelastuslaitosta – Nurmijärvellä seitsemän vahingontorjuntatehtävää
  5. Nuorisovaltuusto toivoo lukion keskittämistä Kirkonkylään – tärkein asia koulutuksen korkea laatu
  6. NJS murtui PK-35:n käsittelyssä – lupaavan alun jälkeen 4-0 kotijoukkueen eduksi
  7. Arvio: Aika jonka sain – elokuva muillekin kuin heppaihmisille
  8. EU-yhteistyö poisti markkinoilta viime vuonna yli 2 200 vaarallista tuotetta – Kaikki vaaralliseksi todetut tuotteet haettavissa päivittyvästä verkkopalvelusta
  9. Heinäkuussa ollut jo yli 7 000 matkustajan päiviä – Normaalina lomakautena Helsinki–Vantaan läpi kulkee 70 000 matkustajaa päivässä
  10. Kesä on erinomaista aikaa hakea töitä – Näillä 10 alalla on nyt eniten paikkoja auki
  11. Finnwatch: SUP-lautojen vastuullisuus ei vakuuta – Kolme brändiä erottui selvityksessä edukseen
  12. Muurahaismyrkky tappaa myös mehiläiset, varoittaa Tukes – Ulkokäyttöön tarkoitettuja myrkkyjä ei parin vuoden päästä enää myydä kuluttajille
  13. Suomalaistutkimus: Sairaalahoitoa vaativa koronavirustauti vie tehohoitoon useammin kuin influenssa
  14. Ruokavirasto varoittaa terveysvaarasta: Suomessa on myyty nigerialaisia papuja, vaikka tuonti on kielletty myrkyllisen kasvinsuojeluaineen takia
  15. USU-gallup:Lähes puolet suomalaisista verottaisi auton ostoa vähemmän kuin sen käyttöä

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.