Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Klaukkalan K-Citymarket aloittaa kotiinkuljetukset – uusi palvelu työllistää asiakkaansa menettäneitä ravintola-alan ammattilaisia ja taksikuskeja

Klaukkalan K-Citymarket aloittaa maanantaina klo 12 uuden ostosten kotiinkuljetuspalvelun, joka on käytössä kaupassa toistaiseksi. Aluksi ostoksia voi tilata kotiin noin kymmenen kilometrin säteellä Klaukkalan Citymarketista 10 euron kuljetus- ja keräyshintaan. Nurmijärven lisäksi ostoksia kuljetetaan heti aluksi Vantaan puolelle Kivistöön ja Keimolaan.

Kuljetukset toteuttavan Menevä-nimisen taksipalvelun myynti- ja markkinointijohtaja Arto Peisan mukaan palvelu tulee mahdollisesti laajenemaan jo ensi viikon aikana, kun palveluntarve täsmentyy.

Kauppias Tomi Huuho täsmentää, että kauppa ei pystytä varsinaista verkkokauppaa, eikä kotiinkuljetus toimi siten täysin samalla tavalla, kuin monissa muissa kaupoissa, vaan kyse on poikkeusoloja varten kasatusta kotiinkuljetuspalvelusta.

– Asiakas voi tehdä tilauksen soittamalla, tekstiviestillä, sähköpostilla tai vaikka toimittamalla meille paperisen ostoslistan ja osoitteen. Kirjekyyhkyjä emme ota vastaan hygieniasyistä, mutta kaikki muut keinot ovat käytettävissä.

– Tilaukset eivät ole myöskään sidonnaisia tuoterekisteriimme, vaan asiakas voi ilmoittaa ostoslistamaisesti, että haluaisin 12 kananmunaa, 3 kiloa perunaa, kilon jauhelihaa ja kilon porkkanoita. Sitten ostokset kerätään kaupasta ja toimitetaan asiakkaalle, Huuho kuvaa.

Palvelua on toteuttamassa K-Citymarketin ohella myös kaksi muuta yritystä. Huuhon mukaan K-Citymarket tarjoaa valikoiman ja tuotteiden keräilyn hoitaa Ukko.fi. Kuljetuspalvelusta ja tilausten vastaanotosta vastaa mm. Kela-kyydeistä tunnettu Menevä.

– Kun ravintolamaailmasta on nyt lomautettuna ihmisiä, joilla on hygieniapassit ja ymmärrys tuotteista, niin voimme tarjota tässä heille töitä. Sama juttu on taksiyritysten suhteen, kun autojen ei tarvitse seistä tyhjinä, vaan he saavat nyt autot liikkeelle.

– Idea lähti Tulos Helsingissä työskentelevältä Sampo Karpolta, joka pysäytti minut tomaattimurskahyllyllä ja kysyi, että miten olemme ajatelleet kotiinkuljetuskysynnän hoitaa. Meillä on ollut koko ajan siihen halua, mutta ei resurssia. Sampo ehdotti Menevää hoitamaan kuljetusta, kun he ovat menettäneet nyt poikkeusolojen vuoksi merkittävän määrän asiakkaitaan.

Peisa kertoo, että ajatus otettiin taksiyrityksessä innostuneena vastaan, sillä heillä noin 60prosenttia kalustosta jäi vaille töitä poikkeusolojen vuoksi. Yrityksellä on tarkoitus laajentaa toimintaa myös muualle Uudellemaalle mahdollisimman pian, kunhan he saavat yhteistyön kauppojen kanssa sovittua.

Huuho ja Peisa ovat erityisen tyytyväisiä siihen, kuinka nopeasti palvelu saadaan käynnistymään. Käytännössä palvelu on kasattu neljässä päivässä.

– Tällaista "kivi ja keppi, ei interwebbi" -palvelua ei ole vielä missään muussa ketjun liikkeessä. Sen vuoksi tämä kiinnostaa kuulemma koko K-ryhmää, että voitaisiinko mallia skaalata muuallekin Suomeen, nyt kun palveluntarjoajia on poikkeustilassa. Normaalitilanteessahan taksit tekee oman työnsä ja ravintolakokit oman työnsä, eikä ole sellaista massaa, jonka kanssa tehdä yhteistyötä. Mutta nyt kun resurssi on vailla töitä ja hätä on iso, niin on järkevää ottaa resurssi käyttöön, Huuho sanoo.

– Erityisen hienoa, että on palvelun käyttäjän ei tarvitse osata käyttää verkkopalveluita tai sovelluksia, vaan tilauksen voi tehdä puhelimitse ja siten palvelu voidaan kohdentaa niille, jotka sitä erityisesti tarvitsevat, Peisa sanoo.

Lue myös:Riskiryhmille omia ostostunteja ja kotiinkuljetusta – näin poikkeusolot vaikuttavat Nurmijärven ruokakauppoihin.