Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Yksityisteiden avustamiseen muutoksia – uusi avustusjärjestelmä pian päätöksentekoon

Yksityisteiden avustamiseen ja hoitoon tulee tänä vuonna muutoksia, kun Nurmijärven kunta uudistaa käytäntöjään.

Teknisen johtajan Jouko Lehtosen mukaan uudistusten taustalla on viime vuoden alussa voimaan astunut yksityistielaki. Sen mukaisesti kunta ei enää voi avustaa ei-toimivia tiekuntia, eli yksityisteitä.

– Tämä on myös tarkoittanut sitä, että kunnan ja hoitosopimusten piirissä olleiden tiekuntien väliset sopimukset ovat rauenneet ja irtisanottu vuoden 2019 alusta alkaen. Kunta on kuitenkin päättänyt hoitaa näitä yksityisteitä noin vuoden siirtymäajan verran vappuun 2020 asti, mikäli tämä on tiekunnille sopinut, Lehtonen kertoo.

Nyt vappu lähestyy, ja uusi avustusjärjestelmä on tulossa valtuuston hyväksyttäväksi vielä ennen sitä.

Lehtosen mukaan avustusjärjestelmän uudistuksen tarkoituksena on, että jatkossa liikenteellisesti merkittävät yksityistiet tulisivat saamaan suuremman avustuksen kuin vähemmän merkittävät yksityistiet.

– Tarkoituksena on, että uudistettavassa avustusjärjestelmässä kunnan avustusmäärän suuruuteen tulee vaikuttamaan korottavasti yksityistien ulkopuolinen läpiajoliikenne ja tien liikenteellinen merkitys.

– Avustamisen tason on tarkoitus pysyä esimerkiksi aiempien vuosien tasolla niiden toimivien tiekuntien osalta, jotka ovat sitä aikaisempina vuosina hakeneet.

Kaikkiaan kunnalla on varattu tänä vuonna yksityisteiden kunnossapitoon ja avustamiseen kokonaisuudessa noin 550 000 euroa, ja uuden avustusjärjestelmän valmisteluja tehdään Lehtosen mukaan tämän mukaisesti.

Miten asiaan sitten vaikuttaa perussuomalaisten syksyllä tekemä valtuustoaloite, jossa vaaditaan yksityistiehankkeen keskeyttämistä? Lehtosen mukaan tarkoituksena on, että tämä ja muut yksityisteitä koskevat valtuustoaloitteet tuodaan päätöksentekoon kevään aikana, kuten myös avustusjärjestelmän uudistamisesitys.

Lehtonen ei ota vielä tässä vaiheessa kantaa aloitteen esitykseen, jossa toivotaan kunnan hoidossa olleiden teiden säilyttämistä kunnan hoitovastuulla ja meneillään oleva yksityistiehankkeen keskeyttämistä vuoden 2021 loppuun asti.

– Tarkoituksena on, että päätöksenteon yhteydessä arvioidaan myös valtuustoaloitteen suhde yksityistielakiin, Lehtonen vastaa.

Samalla on tarkoitus arvioida myös perussuomalaisten näkemys siitä, että kunta ei voisi yksipuolisesti sanoa irti voimassa olevia hoitosopimuksia ja kunta ei voi siirtää jo kunnan hallussa olevia teitä yksipuolisesti asukkaiden hoidettavaksi.

Perussuomalaiset toteavat aloitteessaan myös, että ”useat siirtolistoilla olevat tiet ovat todellisuudessa kunnan teitä, koska näiden teiden varsilla asuvilla ei ole tontti- ja talonkauppakirjoissa minkäänlaista mainintaa yksityistierasitteesta”.

– Tätäkin valtuustoaloitteen kohtaa arvioidaan, kun yksityisteitä koskevat valtuustoaloitteet tuodaan päätöksentekoon.

Mitä Lehtonen vastaa sitten valtuutettu Tero Artelin (SMP) NU:n mielipidepalstalla esittämään mielipiteeseen, jossa kerrottiin, että kun kunta aikanaan otti yksityisteitä hoidettavakseen, niin niiden tuli olla hyvässä kunnossa, jotta kunta suostui ottamaan ne hoidettavakseen. Aikooko kunta luovuttaa tiet hyväkuntoisina myös takaisin?

– Vastuu yksityistien tienpidosta ja rakenteellisesta kunnosta on ollut koko ajan tiekunnilla – näin jatkossakin.

– Tiekunta ja kunta ovat aikoinaan vuosikymmeniä sitten tehneet keskenään hoitosopimuksen, joka on koskenut ainoastaan tien päivittäishoitoa. Tuolloin ennen hoitosopimuksen allekirjoitusta oltiin varmistettu ja edellytetty, että tie on hoitokelpoisessa kunnossa. Kunta on hoitanut tietä huoltoyhtiön tavoin, Lehtonen kuvaa.

Lue myös:Joka viides tiekunta aktivoitumatta Nurmijärvellä