Koulukyydit menevät osittain uusiksi syksyllä – kunta kilpailutti kuljetuksia yli 8 miljoonan edestä

Koulukyytijärjestelyt muuttuvat osittain ensi syksynä, kun mukaan tulee uusia palveluntarjoajia. Sauvo Jylhä

Riikka Laine

Nurmijärven kunnan koulukyydit menevät osittain uusiksi ensi syksynä, sillä kunta on kilpailuttanut koulukyydit seuraaville neljälle vuodelle.

Uudessa kunnanjohtajan hyväksymässä kilpailutuksessa koulukuljetuksia tulee hoitamaan useampi eri yritys.

16-paikkaisella linja-autolla kuljettavat oppilaskuljetukset hoitavat syksystä lähtien Majet Oy, Mavo Oy ja Ventoniemi Oy. Samankokoisella vaihtoehtovarusteisella autolla hoidettavat oppilaskuljetukset hoitavat Ventoniemi ja Mavo.

22-paikkaisella linja-autolla kuljettavat oppilaskuljetukset hoitavat jatkossa Ventoniemi, Suomen Taxi-Service, Cabing Oy sekä Taksikuljetukset Harri Vuolle Oy. Samankokoisella vaihtoehtovarusteisella linja-autolla kuljettavat oppilaskuljetukset hoitaa Cabing Oy.

60-paikkaisella päiväautolla hoidettavat oppilaskuljetukset hoitaa jatkossa nykyisinkin palvelua tarjoava Nurmijärven Linja Oy.

Oppilaskuljetukset kunnan ulkopuolisiin kouluihin taksikokoluokan autoilla ottaa puolestaan hoidettavakseen The Yellow Line Oy.

Kaikkiaan kunnanjohtaja Outi Mäkelän hyväksymän viranhaltijapäätöksen arvoksi arvioidaan sopimuskaudella 1.8.2020–31.7.2024 8,6 miljoonaa euroa. Lisäksi Mäkelä valtuutti hankintapäällikön tekemään tilaukset mahdollisista lisäautojen hankinnasta sopimuskaudella puitejärjestelyn ehtojen mukaisesti.

Normaalioloissa päätös ei olisi ollut kunnanjohtajan tehtävä, mutta nyt hän toimi päätöksen allekirjoittajana, koska kunnanhallitus delegoi 16.3. koronapandemiaan liittyvistä kokouksenpitoepävarmuuksista johtuen kunnanjohtajalle valtuudet päättää yli kahden miljoonaan euron keskitetyistä hankinnoista.

Koulukuljetusten kustannukset ovat ollet viime vuosina esillä, sillä koulukyydit kilpailutettiin viimeksi 2017 ja siirryttiin uuteen toimintamalliin. Vuoden 2018 jälkeen oppilaskuljetuksiin liittyvät kustannukset nousivat vuoteen 2019 noin 200 000 euroa.

Kunnan mukaan kustannusten nousua on selittänyt kuljetettavien lasten määrän nousu sekä joukkoliikenteen kustannusten nousu.

– Nyt hyväksytty kilpailutus ei kohdistu joukkoliikennesopimukseen vaan ns. erikseen tilattaviin kuljetuksiin niille oppilaille, jotka eivät voi kulkea koulumatkojaan joukkoliikenteellä.

– Edellisen oppilaskuljetuskilpailutuksen sekä uuden kilpailutuksen hintataso ei suuresti poikkea toisistaan. Kilpailutuksella saavutetaan kuitenkin hyötyä siitä, että mahdolliset lisäautotarpeet ja ulkopaikkakunnille suuntautuvat oppilaskuljetusajot on huomioitu uudessa kilpailutuksessa paremmin. Tämä tuo hallinnollisesta näkökulmasta selkeyttä sekä ajallista säästöä, sillä lisäsopimukset vaativat hallinnollista työtä, vievät aikaa ja resursseja. Tämä on pois muusta asiantuntijatyöstä, Mäkelä kertoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.