Somemies pitää Nurmijärven hereillä – "Tiedottamisessa valtava tyhjiö"

Mikäli haluaa tietää Nurmijärven viimeisimmät puheenaiheet, ei taksikuski enää välttämättä ole ainoa tietolähde.

Moni paikkakuntalainen on alkanut turvautua somen monitoimimiehen Visa Tarikan tietoiskuihin.

Niiden avulla saa usein nopeimmin selville, mitä kunnassa parhaillaan on tekeillä.

Tuorein esimerkki on Klaukkalantien ja Kirkkotien kiertoliittymä, jonka rakentamisen aloittamisesta Tarikka jakoi tietoa verkkoryhmissä lähes ajantasaisesti. Mukaan oli lisätty havainnemateriaalia kyseisestä liikenneympyrästä.

Tarikan läsnäolo verkossa on ollut sen verran kokonaisvaltaista, että 36-vuotias perheenisä valittiin kokoomuksen listoilta ensiyrittämällä Nurmijärven valtuustoon (NU 12.4.).

– En minä verkossa oikeastaan mitään varsinaista vaalikampanjaa käynyt, vaatimattoman oloinen Tarikka kertoo.

Teot puhuivat kumminkin puolestaan. Tarikka keräsi kuntavaaleissa vakuuttavan 317 äänen potin. Sillä hän sijoittui puolueen sisäisissä mittelöissä kolmanneksi heti Outi Mäkelän ja Petri Vaulamon jälkeen.

Tarikan mukaan somevaikuttamisessa on kyse ennen kaikkea tietovajeen täyttämisestä.

– Havaitsin kunnan ja kuntalaisten välillä ison tyhjiön. Esimerkiksi Klaukkalassa tapahtuu hirveästi asioita, mutta niitä ei osata kuntalaisille myydä, hän sanoo.

HSL:n leivissä kirjanpitäjänä työskentelevä Tarikka on sataprosenttisesti Nurmijärven HSL-jäsenyyden takana.

Tarikan mukaan HSL-jäsenyys on paras tae joukkoliikenteen kehittämiselle.

– Tilanne ei välttämättä ole huono, mutta tällä hetkellä emme saa parasta vastinetta rahoillemme.

– En varsinaisesti kritisoi, mutta nykyinen liikennöitsijä tekee toimenpiteitä, jotka tukevat sen omaa toimintaa.

Hän myös näkee, että kunnan tekemien kaavoituspäätösten ja liikennejärjestelyiden välillä vallitsee ristiriita.

–Klaukkala kaipaa runsaan lisäkaavoituksen takia pian myös sisäistä joukkoliikennettä. En usko nykyisen ely-kuvion riittävän kunnan itse asettamiin kasvutavoitteisiin 2020-luvulla. Joukkoliikenteen merkitys kasvaa osana toimivaa arkea pk-seudulla ja kunnan päätösten on tuettava toisiaan.

Tarikka pitää itsestään selvänä, että joukkoliikenteen kustannukset tulevat joka tapauksessa kasvamaan, mikäli väestömäärä kasvaa.

– Viime syksynä joukkoliikenteen määrärahoja lisättiin kesken kaiken 450 000 eurolla, eikä sillä ollut tekemistä HSL:n kanssa.

Hän pitää nurinkurisena, että väistyvä valtuusto päättää HSL-neuvotteluiden aloittamisesta.

– Halutaan varmistaa, että vanha Ely-systeemi menee läpi.

Päivitetty 10.40: Täsmennetty kaavoituksen vaikutusta joukkoliikenteen tarpeeseen.

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut