Laajeneeko HSL:n liikenne Nurmijärvelle? Päätös pian edessä

Kunta pohtii nyt, miten joukkoliikenne jatkossa järjestetään. Keväällä äänestetäänaloitetaanko neuvottelutHSL:n kanssa.

Helsinkiin menijöitä riitti myös tällä viikolla, vaikka koululaiset ovat vielä joululomalla. Ainakin toistaiseksi matkustajat kuljettaa perille Korsisaari, mutta parin vuoden päästä Klaukkalasta voi nousta suoraa HSL:n bussiin, jos HSL-liitos toteutuu. Riikka Laine

Riikka Laine

Tämän kevään aikana selviää,aloitetaanko Nurmijärvellä neuvottelutHelsingin seudun linjaliikenteen (HSL) kanssa.

HSL-liitos olisi mahdollista aikaisintaan vuoden 2019 alussa, sillä tämän hetken sopimus Elyn kanssa on voimassa vuoden 2018 loppuun.

Kunnan suunnittelupäällikkö Juha Oksanen kertoo, että päätöksen mahdollisesta HSL:n liittymisen jatkoneuvotteluista tekee nykyinen valtuusto maalis-huhtikuussa.

Mikäli päätös jatkoneuvotteluihin tehdään, alkaa vielä lisäselvitysten laadinta ja mm. linjaston suunnittelu, ja sen pohjalta päätetään liitytäänkö itse HSL:ään.

HSL-jäsenyys voisi olla vetovoimatekijä.

Onko kunta tarkoituksella päättänyt, että HLS-päätöksen tekee nykyinen valtuusto eikä huhtikuussa valittava uusi valtuusto?

–Tämä johtuu aikataulusta. Nykyinen sopimus loppuu ensi vuoden lopussa ja Elyn kilpailutukset vaativat noin 1,5 vuotta, joten päätös on järkevää tehdä nyt. Voi olla, ettei uudella valtuustolla olisi heti valmiutta päättää asiasta, joten se voisi helposti venyä, Oksanen sanoo.

Kunnan ja HSL:n yhdessä palkkaama asiantuntijakonsultti tekee nyt kustannuslaskelmia mahdollisesta HSL-liitoksesta, jotta päättäjillä olisi keväällä mahdollisimman hyvät tiedot tukenaan. Oksasen mukaan tarkoituksena on selvittää mm. kuinka moni Nurmijärvi-lipun ostajista ostaa myös HSL-lipun poikittaisyhteyksiä varten.

Oksanen arvelee alustavasti, että joukkoliikenteen järjestämiskustannukset olisivat kunnalle alkutilanteessa melko samanmoiset Elyn ja HSL:n mallissa. Pitkällä aikavälillä kustannusten nousu HSL:n jäsenenä olisi hänen mukaansa tosin odotettavaa.

–HSL-jäsenyys voisi olla vetovoimatekijä, jota varsinkin pääkaupunkiseudulta muuttajat voisivat arvostaa. HSL:llä on myös Suomen paras reittiopas ja isossa organisaatiossa monen tyyppistä osaamista niin markkinointiin, kuin vaikkapa suunnitteluunkin.

Oksanen uskoo, että HSL-liitos voisi kuitenkin tietää suorien Helsinki-bussiyhteyksien vähentymistä, kun pendelöijät ohjattaisiin junalle Kivistöön. Hän veikkaa, että myös vuorojen päättämisvallan siirtyminen voi arveluttaa Nurmijärven päättäjiä. Nyt kunta voi aika hyvin vaikuttaa vuoroihin ja lippujen hintoihin.

–Nurmijärven sisäisiin vuoroihin HSL-liitoksella tuskin olisi vaikutusta, mutta lippuhinnat eivät välttämättä laskisi. Esimerkiksi Kirkonkylästä Kamppiin kulkevan kustannukset voisivat nousta 100 eurosta n. 150 euroon kuussa. Toki silloin ei tarvitsisi erikseen enää lippua mahdollisiin HSL-alueen poikittaisyhteyksiin.

Tällä hetkellä kunta tukee nurmijärveläisiä HSL-lipun ostajia siten, että Nurmijärven kunnan asukkaat voivat ostaa HSL-alueen kuukausilippuja samaan hintaan kuin HSL-alueella vakituisesti asuvat. Viime vuonna lippusubventioon käytettiin vajaat 300 000 euroa. Lippujen kysyntä ja sitä myötä kustannukset ovat olleet koko ajan nousussa.

Päivitetty 11.1. Täsmennetty, mistä nyt neuvotellaan.

HSL käsittelyssä useamman kerran

HSL-liitosta on käsitelty valtuustossa useamman kerran. Enemmistö ei ole kuitenkaan ollut HSL:n kannalla, joten HSL:ään ei ole aiemmin liitytty.

Kunta siirtyi kunnan ja Elyn kilpailuttamaan joukkoliikenteeseen vuoden 2015 alussa. Sopimusta jatkettiin viimeksi keväällä 2016, ja nykyinen sopimus päättyy 31.12.2018.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut