Klaukkalan ohikulkutien suunnitelmat tarkentuivat – Kirkkotielle merkittävä muutos

Klaukkalan ohikulkutien tiesuunnitelma on nyt nähtävillä. Suurimpana muutoksena aiempaan ohikulkutie ylittää Kirkkotien.

Kuvassa näkyy Kirkkotien kohdalle suunniteltu muutos. Kuva otettu Vuorenhaltijantien päältä Sammalkaaren suuntaan. Finnmap Infra

Riikka Laine

Klaukkalan ohikulkutien tiesuunnitelma on nyt valmistunut. Nurmijärven kunta asetti suunnitelman nähtäville viime viikon lopussa, ja se on nähtävillä 9.12. saakka.

Tiesuunnitelmassa ohikulkutien yleissuunnitelman ratkaisuja on tarkennettu ja esiin on noussut muutama selkeä muutos.

Yksi keskeisimmistä tarkennuksista liittyy Kirkkotien kohtaan. Tiesuunnitelmassa ohikulkutien ja Kirkkotien tasausta on tarkennettu niin, että ohikulkutie ylittää Kirkkotien. ELY-keskuksen projektipäällikön Ari Puhakan mukaan tämä vaihtoehto on Kirkkotien ympäristöön vaikutuksiltaan parempi vaihtoehto.

–Tasaukset vähentävät ohikulkutien leikkausmassoja ja parantavat Kirkkotien geometriaa liikenteen kannalta. Myös Kirkkotien penkereitä saatiin pienemmäksi. Ohikulkutien geometriat ovat nyt ohjeiden mukaiset.

–Sekä ylittävä että alittava vaihtoehto tuotiin esille ensimmäisessä yleisötilaisuudessa ja ohikulkutien alittava tasausvaihtoehto sai myös yleisöltä kannatusta, Puhakka kertoo.

Toinen tarkennus liittyy siihen, että tiesuunnitelman mukaan ohikulkutie toteutetaan vaiheittain ja 1. vaiheessa yksiajorataisena.

Puhakan mukaan yksiajorataisuus riittää vuosikymmeniksi. Tien kapasiteettia on kuitenkin tulevaisuudessa mahdollisuus lisätä suunnittelemalla ja toteuttamalla moottoritien ja Luhtajoen eritasoliittymän välille toinen ajorata sekä täydentämällä Kirkkotien ja Metsäkylän eritasoliittymiin lisärampit.

Ohikulkutien edellisessä yleisötilaisuudessa kuntalaisia huolettivat etenkin Metsäkylän tiejärjestelyt (NU 11.11.2015), ja niihin tiesuunnitelmassa onkin tehty tarkennettuja linjauksia.

Ohikulkutielle on lisätty mm. liityntäpysäköintialue Hämeenlinnantien ja Metsäkyläntien eritasoliittymän yhteyteen. Lisäksi suunnitelmassa on otettu huomioon erikoiskuljetusreitin vaatimukset Metsäkylän eritasoliittymän kohdalla ja suunniteltu ekologinen viheryhteys Metsäkyläntien risteyssillan yhteyteen.

Suunnitelmaan on myös lisätty liikenteenhallintajärjestelmän toteuttaminen sekä valaistuksen lisäys moottoritielle. Kirkkotietä on myös haluttu parantaa Havumäentien ja Vuorenpeikontien liittymissä mm. kiertoliittymällä ja kevyen liikenteen olosuhteita parantamalla.

Kustannusarvio 37,9 miljoonaa

Tiesuunnitelman laadinnan yhteydessä on tarkennettu ohikultutien kustannnuarviota. Tiesuunnitelman mukaan uusi kustannusarvio olisi 1. vaiheelle 37,90 miljoonaa euroa. Yleissuunnitelman alustava kustannusarvio oli 42,5 miljoonaa.

2. vaiheen kustannusarvio on 9,59 miljoonaa. Ari Puhakka huomauttaa, että yleis- ja tiesuunnitelman kustannusarvioita ei voi kuitenkaan verrata suoraan toisiinta, koska suunnitelmat ovat eri kustannustasossa.

Nurmijärven kunnanvaltuusto on jo päättänyt, että kunta sitoutuu maksamaan ohikulkutien kustannuksista 10 miljoonaa. Valtio osallistuu hankkeeseen reilulla 30 miljoonalla. Kunnalle tulee lisäksi kustannuksia ohikulkutiehen liittyvän katuverkon kehittämisestä.

Aiheeseen liittyvää

  1. Ohikulkutiehen liittyvät kaavamuutokset tulivat nähtäville 16.11.2016 7:05
  2. Klaukkalan ohikulkutien käsittely eteni hitusen oikeudessa 15.11.2016 14:50

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut