Sähkönsiirtoa halvemmalla? Huijauksia liikkellä myös Nurmijärvellä

Kuvituskuva. Outi Paappanen

Taina Joutsen

Nurmijärven Sähkö varoittaa eri toimijoiden tarjoamasta sähkönsiirron optimoinnista/siirtohintojen kilpailutuksesta ja kehottaa asiakkaitaan tarkkaavaisuuteen sähkösopimusasioiden hoidossa.

Varoituksessa mainitaan myös viime päivinä negatiivista julkisuutta saanut 365 Hankinta Oy.

– Heinäkuussa olen viimeksi hoitanut asiakkaamme 365 Hankinta Oy:hyn liittyvää asiaa, kertoo asiakaspalvelupäällikkö Katja Piipponen Nurmijärven Sähköstä.

Piipposen mukaan on kyseenalaista markkinoida asiakkaalle sähkön siirron kilpailuttamista. Siirtohintoja ei voi Suomessa kilpailuttaa, sillä yhtiö määräytyy sähkön käyttöpaikan mukaan.

Harhaanjohtavassa markkinoinnissa käytetty sähkönsiirron optimointi taas tarkoittaa sitä, että yritys tarjoutuu maksutta selvittämään, onko henkilöllä sähkön käytön kannalta halvin siirtotuote. Siirtotuotteella tarkoitetaan sellaisia sähkönsiirron tariffeja kuin yleissiirto, kausisiirto ja aikasiirto.

Piipposen mukaan useimmilla asiakkailla on käytössään oikea siirtotuote.

Vääränlaista sähkösopimusta kannattaa ryhtyä purkamaan nopeasti.

– Jos puhutaan kerrostaloasukkaasta, yleissiirto on edullisin tuote. Kausi- ja aikasiirto ovat sähkölämmittäjän tuotteita, Piipponen opastaa.

Esimerkiksi tapauksissa, joissa asiakkaan lämmitysjärjestelmä on muuttunut, eikä siitä ole ilmoitettu omaan sähköyhtiöön, siirtotuote voi olla väärä.

– Väärän siirtotuotteen voi vaihtaa oikeaan ottamalla yhteyttä meihin. Siirtotuotteen voi vaihtaa maksutta kerran vuodessa.

Piipponen on törmännyt asiakaspalvelussa myös 20 prosentin ”ennakkomaksuun”, josta 365 Hankinta Oy:n yhteydessä on puhuttu. Ensimmäisen laskun yhteydessä peritty ”ennakkomaksu” perustuu arvioituun vuosikulutukseen ja voi olla satojen eurojen suuruinen.

– Monelle vanhemmalle ihmiselle tämä tulee yllätyksenä. On oltu tekemisissä puhelinmyyjän kanssa, eikä aivan ymmärretty asiaa. Jälkikäteen peruminen voi olla vaikeaa.

Tavallisia ovat myös tapaukset, joissa asiakas uskoo pyytäneensä tarjousta, mutta saakin sopimuspaperin.

Entä jos vahinko on jo tapahtunut?

Nurmijärven Sähkö suosittelee tekemään peruutukset ja reklamaatiot kirjallisesti esimerkiksi sähköpostitse.

– Jos tulee tenkkapoo, meihin voi ottaa yhteyttä ja me voimme auttaa yksittäisissä tapauksissa, Piipponen lupaa.

Ongelmatapauksissa hän suosittelee myös yhteydenottoa kilpailu- ja kuluttajavirastoon, jolloin yritysten vilpilliseen toimintaan voidaan puuttua laajemmin.

Vääränlaista sähkösopimusta kannattaa ryhtyä purkamaan nopeasti. Muuten laskut voivat kertyä ja ongelma kasvaa entisestään.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.