Pokaali kainaloon yöksi – 11-vuotias Daniel Raisvuo nauttii kiihdytysautoilun yhteisöllisyydestä

Autoilu: Raisvuon perheen nuorin, Daniel, kiihdytysautoili voittoon.

Raisvuo bros Racing -tiimi juhli Danielin voittoa Kauhavalla. Raisvuon perhealbumi

Riikka Laine

Rajamäelle saatiin kansallisen kiihdytysajokauden kauden avauskilpailusta menestystä, kun 11-vuotias Daniel Raisvuo voitti Junior Dragster ryhmän LSK Business Park Openin Kauhavalla. Raisvuo päihitti finaalissa Formula 1-sarjassa insinöörinä uraa tehneen Ossi Oikarisen tyttären, Helmi Oikarisen.

Voitto oli Danielille uran ensimmäinen, joten se maistui erityisen makoisalta.

– Läheltä piti jo 2019, kun pääsin Motoparkin kesäkisoissa kakkoseksi. Silloin tekniikkavika vei voiton, nyt kovan taistelun, huoltelun ja säätöjen myötä kilpuri toimi kerrankin koko pudotuskisan ajan ja ensimmäinen voitto on aina ensimmäinen. Pokaali kainalossa tuli pari yötä nukuttua onnellisena, Daniel kertaa.

Danielin isä Esko Raisvuo muistuttaa, että Junior Dragsterit ovat SM-tasolla suurin ja tasoltaan tiukin kilparyhmä.

– Käytännössä kaikkien osallistujien on mahdollista kisa voittaa. Laitteiden tasaisuus, kuljettajan hereillä olo ja kaikki pienet ympäristön muuttujat ratkaisevat, joskus tuurikin. Kaikki pohjoismaiset kisakuskit voivat ajaa sadasosasekunnin sisään, kun kaikilla on kaikki napillaan ja olosuhteet stabiilit, Esko Raisvuo kertoo.

Rajamäkeläiselle Raisvuon perheelle kiihdytysajoneuvokilpailujen kiertäminen on jo elämäntapa. Esko-isä on aikanaan ollut kova luu ja ajanut kaikenlaisilla kiihdyttimillä EM-sarjaa Top Methanol Dragster-ryhmässä myöten. Perheen vanhin poika Marco ajoi aikanaan myös Junior Dragsterilla ja Junior Bike-ryhmää 600cc Suzukilla.

Vauvasta saakka kisoissa kiertänyt Daniel aloitti oman uransa kahdeksanvuotiaana vuonna 2017. Viime vuonna myös 13-vuotias Samuel innostui kokeilemaan lajia. 18-vuotias Marcus toimii puolestaan huoltojoukoissa.

Esko Raisvuo kertoo, että harrastamisessa olennaisena osana on yhdessäolo ja yhteisöllisyys perheen, teamin, tukijoiden, sekä muiden kisaajien ja katsojien kesken.

– Ilman tätä yhteisöllistä kokonaisuutta ei mikään toimi. Rahoitus- ja tarvikeavun haaliminen on kova työ ja toki olennainen osa kilpaurheilua. Lisää tukijoita pitää löytää, että pääsisi maailmallekin ajamaan, kun koronaongelma antaa myöten, Esko Raisvuo sanoo.

Koko perhe on yhtä mieltä siitä, että parasta kiihdytysautoilussa on vauhti, adrenaliini, reissut ja mahtavat kaverit varikoilla.

Tänä vuonna kisakausi on koronan takia kutistunut puoleen ja kausi käynnistyi vasta heinäkuussa, mutta Raisvuot toivovat pääsevänsä osallistumaan loppukaudeksi suunniteltuihin kisoihin normaalisti.

– Kaikki kotimaiset mestaruuskisat ajetaan tänä vuonna Kauhavan huippuradalla. Tarkoitus on osallistua kaikkiin ja koittaa pärjätä.

– Tämän ohella veljekset pelaavat toki myös RaKen nuorisojoukkueissa jalkapalloa, eli melkoista sporttaamistahan elämä on, Esko Raisvuo myöntää.

Raisvuot arvelevat olevansa jo niin kiinni kiihdytysautoilussa, että laji ei hevillä perheen arjesta häviä.

– Luultavasti lajin parissa menee tavalla tai toisella loppuikä. Taukoja varmaan tulee aikanaan opintojen ja ruuhkavuosien kanssa, kuten useimmilla muillakin, mutta mahdollisuuksien ja rahoituksen mukaan. Kiihdytysajo on laji, jossa ikääntyminen, tai sukupuoli ei käytännössä vaikuta mihinkään.

– Isäkin aikoo vielä radalle ennen "eläkeikää", vaikka suuri uhka on toki, että nuoremmat vievät isin kilpurin.

Ensimmäistä ilman lisärajoituksia

Danielin ja Samuelin Junior Modified kilpureissa on +/- 450cc moottorit, polttoaineena 100% metanoli ja vaihteistoina on moottorikelkkatyyppinen täysin säädettävä variaattori.

Painoa kilpailukunnossa kuljettajien kanssa on n. 200–240kg vauhtia rajoittavista lisäpainoista riippuen.

Kilpureille on määrätty turvarajoitukset kulkupuoleen ja ajettavan seisovan 1/8-mailin (n.201m) saa taittaa tarkkuusajona max 7.9000 sek (ei alle) ja max 138km/h (ei saa ylittää).

Molempien kilpurit kulkevat rajoihin helposti ja menoa hillitään lisäpainoilla ja säädöillä radan tahmeuden ja myötä/vastatuulien mukaan.

Junior Modified-kilpureilla saa alkaa ajamaan sinä vuonna kun täyttää 12v. Nuoremmille on hitaammat raja-arvot.

Daniel ajoi nyt ensimmäisen kisansa täysiverisessä Modified kyydissä ilman ylimääräisiä lisärajoituksia ja heti tuli voitto.

Seuraavaksi Danielin ja Samuelin on tarkoitus kilpailla Kauhavalla 28.–30.8.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.