Autoilijat ajavat tietyömaiden kohdalla jatkuvasti liian kovaa, tiedottaa rakennusyritys NCC. Tämä aiheuttaa työntekijöille suuren vaaran ja myös stressiä. Syksyn pimeys pahentaa ongelmaa.
Esimerkiksi moottoritiellä autoilijasta voi tuntua, että päällystystyömaan 50 kilometrin tuntinopeusrajoitus voi tuntua hitaalta, mutta työmaan työntekijöistä jo todella kovalta vauhdilta. NCC kehottaakin ajamaan ihmisten lähellä selvästi maksimirajoitusta hitaammin.
– Raskaat ajoneuvot kiihtyvät hitaasti tietyömaan jälkeen, ja tämä aiheuttaa joskus vaarallisia ohituksia tietyömaalla, jossa ei pidä milloinkaan ohittaa edellä ajavaa, vaikka vauhti olisi kuinka hidas, muistuttaa tiedotteessa NCC:n Asfaltin mobiiliyksikön aluejohtaja Ilmo Hyyppä.
Autoilijoiden arvaamaton käytös tietyömailla on NCC:n mukaan suuri turvallisuusriski.
Suurimmassa vaarassa tietyömailla ovat jalan liikkuvat työntekijät. Heiltä vaaditaan valppautta läpi työvuoron ja vielä sen jälkeenkin.
– Työtapaturmalle altistumiselle suurin riskihetki on työvuoron lopussa ja itse asiassa työvuoron jälkeen, kun tsemppaaminen loppuu ja lähdetään kotia tai majoitusta kohti. Työntekijät myös turtuvat jonkin verran liikenteen vaaroihin, mutta pääasiassa ohikulkeva liikenne koetaan ahdistavaksi ja pelkoa lisääväksi asiaksi. Erityisesti tämä korostuu suurien nopeuksien väylillä, kertoo NCC:n työturvallisuuspäällikkö Hannu Heino tiedotteessa.
Suurin riskihetki on työvuoron lopussa ja itse asiassa työvuoron jälkeen.
Työturvallisuuspäällikkö Hannu Heino, NCC
NCC muistuttaa, että holtittomasti ajava autoilija voi riskeerata jalan työmaalla liikkuvien lisäksi itsensä, sillä työkoneet ovat esimerkiksi asfalttityömailla raskaita.
Turvallisuuden lisäämiseksi työmailla käytetään muun muassa saattoautoja, joiden takana muun liikenteen on pysyttävä. Tänä vuonna NCC on ottanut työmaillaan uudelleen käyttöön koneisiin kiinnitettäviä nopeusnäyttöjä.
– Olemme saaneet positiivisia kokemuksia. Tulemmekin todennäköisesti lisäämään näyttöjä työmaillemme, Ilmo Hyyppä kertoo tiedotteessa.