Raaseporin tasoristeysturman hovioikeuskäsittely alkaa maanantaina – syyttäjä vaatii tuomiota miehistönkuljetusautoa ajaneelle varusmiehelle

Raaseporissa lokakuussa 2017 tapahtuneessa miehistönkuljetusajoneuvon ja kiskobussin törmäyksessä menehtyi kolme varusmiestä ja yksi junan matkustaja. Arkisto/Kai Jauhiainen

Skogbyn tasoristeysonnettomuuden käsittely alkaa Helsingin hovioikeudessa ensi viikolla. Syyttäjä vaatii, että miehistönkuljetusautoa kuljettanut varusmies tuomitaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kolmesta kuolemantuottamuksesta ja palvelusrikoksesta tai vaihtoehtoisesti tuottamuksellisesta palvelusrikoksesta. Tapauksen pääkäsittely alkaa maanantaina 19.10., ja asian toinen pääkäsittelypäivä on keskiviikko 21.10.

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus hylkäsi lokakuussa 2019 kuljettajaa vastaan nostetut syytteet, mutta syyttäjä valitti tuomiosta hovioikeuteen ja vaatii kuljettajan tuomitsemista alkuperäisten syytteiden mukaisesti.

Käräjäoikeudessa yksi perustelu syytteiden hylkäämiselle oli huono näkyvyys autotieltä kiskojen ja lähestyvän junan suuntaan. Oikeus viittasi hytissä istuneen todistajan lausuntoon, jonka mukaan ohjaamossa pelkääjän paikalla ollut varusmies ei nähnyt oikealta lähestyvää junaa.

Oikeuden mukaan onnettomuus johtui enemmän olosuhteista kuin kuljettajan huolimattomuudesta. Oikeus katsoi myös, että kuljettajan täytyi pystyä luottamaan siihen, että osana yleistä tietä ollut tasoristeys on lähtökohtaisesti turvallinen.

Junaturma tapahtui eteläisessä Raaseporissa Skogbyssä 26. lokakuuta 2017, kun Tammisaaresta Hankoon matkalla ollut kiskobussi törmäsi Leksvallintien tasoristeyksessä armeijan miehistönkuljetusautoon. Turmassa kuoli kolme varusmiestä. Lisäksi yksi junan matkustaja kuoli, mutta hänen kuolemansa ei johtunut suoraan törmäyksestä.

Miehistönkuljetusauton kuljettaja loukkaantui onnettomuudessa vakavasti. Tasoristeys suljettiin heti onnettomuuden jälkeen. Risteys oli vaarallinen, sillä Leksvallintietä ajettaessa kohti Valtatie 25:ttä Tammisaaren suunnasta tuleva juna lähestyi autoa takaviistosta oikealta.

Jutun esitutkinnassa kuljettajaa syytettiin myös neljästä vammantuottamisesta. Nämä eivät kuitenkaan siirtyneet syyttäjälle, koska loukkaantuneet varusmiehet eivät vaatineet palvelustoverilleen rangaistusta.

Tapauksen oikeuskäsittelyssä on riittänyt käänteitä: Länsi-Uudenmaan kihlakunnansyyttäjä päätti olla nostamatta syytettä, mutta apulaisvaltakunnansyyttäjä kumosi päätöksen. Vielä oikeudenkäynnin aluksi syyttäjä vaati turma-autoa kuljettaneelle varusmiehelle tuntuvaa sakkorangaistusta tai ehdollista vankeutta, mutta oikeudenkäynnin aikana syyttäjä päätti luopua rangaistusvaatimuksistaan vedoten syytetyn ikään, olosuhteisiin, julkisuuteen ja siihen, että tapauksessa oli ensin annettu syyttämättäjättämispäätös.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.