Keusotessa yhä ongelmia takaisinsoittojen kirjautumisessa – myös ajanvarauskäytäntö uudistumassa

Terveydenhoito: Keusoten takaisinsoittojärjestelmän ongelmia ollaan kunta-yhtymäjohtajan mukaan korjaamassa pian. Ajanvarauskäytäntö myös uudistumassa.

Hyvinkääläinen Martti Kärpänen on tyytyväinen terveyskeskuksen toimintaan. Hänen mukaansa puhelinpalvelu toimii ja takaisinsoittojärjestelmä on hyvä. Ari Peltonen

Toni Forssell

Vaikka Keusoten alueella uusia koronavirustartuntoja ilmenee päivittäin, rullaa arki normaalisti eteenpäin terveyskeskuksissa.

Monessa paikassa toki etäpalveluiden avulla on pyritty hoitamaan kaikki ne, joiden kohdalla se on mahdollista.

Läsnävastaanottokin on toki mahdollista, mutta silloin asiakas otetaan vastaan ajanvarauksen kautta.

Kesällä käyttöönotetun uuden ajanvarauspalvelun suhteen on tosin ollut myös joitakin teknisiä ongelmia.

– Ongelmia on ollut muun muassa takaisinsoittojen kirjautumisessa, jolloin asiakkaan jättämä takaisinsoitto ei ole kirjautunut järjestelmään, mikä on todella haitallista, Keusote-kuntayhtymän johtaja Pirjo Laitinen-Parkkonen harmittelee.

Ongelmia on kuitenkin pyritty koko ajan selvittämään ja ratkaisemaan palveluntuottajan kanssa. Myös takaisinsoittoa ollaan hänen mukaansa ratkaisemassa automaattisella numeron poimimisella aivan lähitulevaisuudessa.

On tärkeää, että erilaiset vaivat hoidetaan koronasta huolimatta.

Suurin osa takaisinsoitoista on kuitenkin pystytty hoitamaan saman päivän aikana.

– Kysynnän kasvun vuoksi puhelut ovat aika-ajoin ruuhkautuneet ja takaisinsoittoviive on pahimmillaan ollut vuorokausi. Resursoinnin ja toimintatapojen tarkastelulla olemme pyrkineet tätä pullonkaulaa ratkaisemaan.

Puhelut ja nettiasiointi ruuhkautuivat aika-ajoin etenkin koronan kiihtymisvaiheeseen siirryttäessä. Taakkaa ovat kuitenkin keventäneet lisäksi muun muassa koronahoitopuhelinpalvelu sekä itsearviointiin ja näyteajanvaraukseen tarkoitettu Koronabotti.

Viimeisten viikkojen aikana kysyntään onkin Laitinen-Parkkosen mukaan pystytty vastaamaan jo melko hyvin.

– Palvelua on pystytty tuottamaan eikä peruutuksiakaan ole ollut erityisen paljon. On tärkeää, että erilaiset vaivat hoidetaan koronasta huolimatta.

Kuntayhtymäjohtaja haluaa myös muistuttaa, että terveysasemalla asioidessaan asiakkaiden tulisi aina käyttää maskia ja noudattaa turvavälejä.

– Toivomme myös, että asiakas ottaa yhteyttä nettipalvelun tai puhelimen kautta, sen sijaan että tulee suoraan terveysasemalle ilman yhteydenottoa. Näin palvelu nopeutuu ja on turvallista, kun henkilökunta voi varautua tuloon etukäteen.

Toimintamalli muuttumassa

Pelkkä ajanvaraus päättymässä

Pirjo Laitinen-Parkkosen mukaan pelkkä ajanvaraustoiminta vastaanottopalveluissa on Keusoten alueella päättymässä lähitulevaisuudessa.

Toimintamallia ollaan muuttamassa siten, että asiakkaan asioiden hoito aloitetaan heti yhteydenoton yhteydessä – riippumatta siitä, ottaako hän yhteyttä netin välityksellä, puhelimitse tai suoraan paikalle saapumalla.

– Asioiden hoito alkaa välittömästi joko sairaanhoitajan, fysioterapeutin tai lääkärin toimesta. Samalla potilas saa omalta terveysasemalta oman hoitovastaavan ja hänen yhteystietonsa, Laitinen-Parkkonen avaa.

Tämän jälkeen asiakas voi asioida saman hoitovastaavan kanssa kaikissa terveyteensä liittyvissä asioissa.

Muutos kohti uutta toimintatapaa on Laitinen-Parkkosen mukaan jo menossa joissakin vastaanottojen toimipisteissä, ja toiminta onkin tästä johtuen osin vielä päällekkäistä vanhanmallisen toiminnan kanssa.

– Tavoitteena kuitenkin on, että kaikki vastaanottojen toimipisteet ovat siirtyneet uuteen toimintamalliin 31.3.2021 mennessä, hän toteaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut