Asukkaat huolissaan Kirkkotien uuden osuuden turvallisuudesta – kevyen liikenteen väylä loppuu kuin seinään

Teppo Nevalampi pelkää sitä, että joku jää väistötilanteessa kaiteen ja avoneuvon väliin. Taina Joutsen
Taina Joutsen

Taina Joutsen

Kirkkotien uuden osuuden loppupäässä on kohta, jonka liikenneturvallisuus huolestuttaa lähiseudun asukkaita. Klaukkalan suunnasta tultaessa uusi kevyen liikenteen väylä päättyy Aittakallion tienhaaran kohdalla kuin seinään, ja jalan ja pyörällä liikkuvien on siirryttävä vilkkaasti liikennöidylle Kirkkotielle.

Tästä alkaa mäki, jossa on myös kaarre. Tämä osuus Kirkkotiestä on varustettu molemmin puolin kaiteella, joten jalankulkijat, pyöräilijät ja mopoilijat ovat moottoriajoneuvon väistötilanteessa vaarassa jäädä ajoneuvon ja kaiteen väliin.

– Olen huolissani etenkin lasten puolesta, joiden olen nähnyt menevän Kirkkotietä Mäntysalon ja Klaukkalan kouluihin, sanoo alueella pitkään asunut Teppo Nevalampi.

Tieosuudella liikkuu myös on myös paljon jalankulkuliikennettä.

Uuden, Mäntysalosta lähtevän kevyen liikenteen väylän osuutta Nevalampi pitää nyt aiempaa kevytväylätöntä reittiä huomattavasti turvallisempana, mutta kaideosuutta todella hankalana.

– Eivätkä liukkaat ja sohjoiset kelit ole vielä edes alkaneet, hän pohtii tulevaa.

Alueella asuva Juhani Saure on myös huolissaan samasta Kirkkotien kohdasta, ja hän on jopa ottanut asiasta yhteyttä Nurmijärven kuntaan. Yhteydenotto johti siihen, että Väylävirasto siirsi ajoväylän pientareesta erottavaa valkoista tiemerkintää, jolloin kävelijöille ja pyöräilijöille tuli hieman enemmän tilaa.

Nopeusrajoitus oli kaiteen kohdella aiemmin 60 kilometriä tunnissa, mutta se on nyt pudotettu 50 kilometriin. Asukkaiden mielestä tässä kohtaa pitäisi kuitenkin olla pysyvä 40 kilometrin nopeusrajoitus.

Jo tehdyt toimenpiteet eivät Saureen mielestä riitä, vaan kevyen liikenteen väylää pitäisi mäen kohdalla jatkaa Kirkkotien toiselle puolelle ja ohjata jalankulkijat ja pyöräilijät sinne.

– Kaidetta siirtämällä siihen saisi 120 senttiä leveän pyörä- ja jalankulkuväylän. Otettaisiin vain kaide irti ja rakennettaisiin mäkiosuudelle kaiteen paikalle kevyen liikenteen väylä. Kustannukset olisivat vielä tässä vaiheessa kohtuullisen pienet, Saure sanoo.

Ohikulkutien projektipäällikkö Antti Kosken mukaan kyseinen kohta on rakennettu ely-keskuksen laatiman tiesuunnitelman mukaisesti.

– Olemme tehneet kaikkemme, että tuo tieosuus on saatu mahdollisimman turvalliseksi, Koski sanoo jo tehtyihin parannuksiin viitaten.

– Sillä kohdalla on korkea penger ja jyrkät luiskat, joten siinä on oltava kaiteet, hän jatkaa.

Turvallisuuteen liittyvien asioiden ja muutosesitysten osalta Koski kehottaa asukkaita olemaan yhteydessä ely-keskukseen, joka myös vastaa jatkossa tien hoitamisesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut