Tyttöjen ja poikien väliset osaamiserot kasvavat peruskoulussa – myös opetuksen laatu vaihtelee entistä enemmän

Peruskoulun alkaessa tyttöjen ja poikien osaaminen on vielä suunnilleen samalla tasolla. Kuvituskuva. Juha Poutanen

Crista Lassfolk-Feodoroff

Peruskoulun alkaessa tytöt ja pojat ovat suunnilleen samalla tasolla osaamisessaan. Peruskoulun loppuessa sukupuolten välille on syntynyt selvä railo. Erityisesti äidinkielen osaamisessa tytöt ovat tuolloin vahvasti edustettuina taidoiltaan vahvimmassa neljänneksessä ja pojat heikoimmassa neljänneksessä.

Epäsuhta selviää Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen eli Karvin tiistaina julkaisemasta raportista, jossa todetaan perusopetuksen oppilaiden välisten osaamiserojen olevan kaikkineen lievässä kasvussa.

Raportti perustuu kahden vuoden aikana tehtyihin arviointeihin, joihin osallistuu vuosittain tuhansia asiantuntijoita, opiskelijoita ja oppilaita varhaiskasvatuksesta, opetuksesta ja koulutuksesta.

Raportin mukaan sekä taidoiltaan heikoimpien että parhaiden oppilaiden määrät ovat lisääntymässä, ja heidän osaamisensa eriytyy.

Arviointitulosten perusteella myös erot kuntien tarjoamissa oppituntimäärissä ovat kasvaneet. Suurimpien kaupunkien sisällä ilmeni selviä koulujen välisiä eroja oppilaiden taidoissa jo perusopetuksen alussa.

Varhaiskasvatuksen laadussa ilmeni myös selkeää vaihtelua eivätkä varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sisällölliset tavoitteet aina toteudu.

Arviointitulosten mukaan kuitenkin niillä lapsilla, jotka olivat osallistuneet esiopetuksen lisäksi muuhun varhaiskasvatukseen, oli ensimmäisen luokan alussa paremmat matematiikan ja äidinkielen taidot kuin niillä lapsilla, jotka olivat osallistuneet pelkkään esiopetukseen.

Karvin mukaan kokopäiväisestä varhaiskasvatuksesta päiväkodissa hyötyvät erityisesti ne lapset, joiden elämässä on useita matalaan lähtötasoon vaikuttavia tekijöitä, kuten esimerkiksi lähisuvussa havaittuja oppimisvaikeuksia.

Karvi suositteleekin esiopetuksen kehittämistä kokopäiväiseen suuntaan.

– Lastenhoidon rahallisiin tukiin liittyvät ehdot saattavat olla esteenä sille, että saman perheen lapsista osa olisi kotihoidossa ja osa varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatukseen osallistumisen lisäämiseksi lastenhoidon järjestelmässä olevat osallistumisen esteet tulee mahdollisuuksien mukaan purkaa, Karvi vaatii tiedotteessaan.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut