Seniori on pulassa ilman verkkotunnuksia – valtakirjat ja edunvalvontavaltuutus auttavat asioiden hoidossa

Verkkotunnuksista ei ole hyötyä, jos ikääntynyt ei itse pysty niitä käyttämään. Anton Soinne/Arkisto

Anne Kanerva

Lääkkeiden uusiminen ja pankkiasiat mutkistuvat ilman verkkotunnuksia.

Tarja Hokkanen hoitaa Imatralla asuvan äitinsä asioita. Kahdeksankymppisellä äidillä ei ole tietokonetta, älypuhelinta eikä verkkotunnuksia.

Äidin juoksevat laskut hoituvat suoraveloituksella. Hän haluaisi hoitaa asiat itse, mutta se ei tekniikan vuoksi ole aina mahdollista.

– Asiakaspalvelujen puhelinnumeroihin soittaminenkin on tehty hankalaksi, kun täytyy painaa ykkösiä, kakkosia ja ruutuja, tytär sanoo.

Hokkanen on lähdössä Imatralle opettelemaan äidin kanssa pankilta saadun tunnuslukulaitteen käyttöä. Laitteen avulla pääsee kirjautumaan verkkopalveluihin.

Tarja Hokkanen on laitteen suhteen epäileväinen.

– Uutta tekniikkaa pitäisi käyttää paljon, jotta sen hallitsee. Muutaman viikon päästä sen käyttö voi olla unohtunut, hän miettii.

Verkkotunnuksista ei ole hyötyä, jos ikääntynyt ei itse pysty niitä käyttämään. Omaisilla voi olla kiusaus käyttää tunnuksia, mutta siihen laki ei anna oikeutta.

– Ikäihmisistä jopa puolet ei ole käyttänyt verkkopalveluita. Ilman digitaitoja on vaikea hoitaa asioita virastoissa, pankissa ja terveydenhuollossa, sanoo aluevastaava Matti Mäkelä Omaishoitajaliitosta.

– Virastoissa asiointikin voi olla hankalaa, kun palvelupisteitä on lakkautettu ja aukioloaikoja lyhennetty. Puhelimitse voi olla vaikea asioida pitkien jonotusaikojen vuoksi, hän sanoo.

Ikäihmisille suurin apu löytyy läheisistä, tuttavista, naapurista ja järjestöistä.

– Omaisille neuvomme valtakirjojen hyödyntämistä. Valtakirjoja käytettäessä tulee toteutua ikäihmisen itsemääräämisoikeus. Omaisten kanssa keskustelemme usein myös edunvalvontavaltuutuksesta, Mäkelä sanoo.

Kelassa toisen puolesta voi asioida valtakirjalla, edunvalvojana tai alaikäisen lapsen huoltajana.

– Asiakas voi antaa toiselle henkilölle oikeuden hoitaa kaikkia etuusasioita Kelassa. Hän voi myös rajoittaa oikeuden tiettyjen asioiden hoitamiseen, kehittämispäällikkö Heidi Turkia kertoo.

Kelassa ei voi toistaiseksi asioida verkossa toisen puolesta.

– Tätä kuitenkin kehitetään koko ajan, Turkia sanoo.

Pankkiasioiden hoitoa varten ikääntynyt voi halutessaan antaa esimerkiksi lähiomaiselle laajat käyttöoikeudet omaan tiliinsä. Käyttöoikeuksien haltija voi maksaa ikäihmisen laskuja oman verkkopalvelunsa kautta, jos he ovat saman pankin asiakkaita.

– Keväällä alkanut poikkeusaika on korostanut erityistukea tarvitsevien asiakkaidemme asioinnin helpottamisen tärkeyttä. Avasimme oman puhelinlinjan erityistukea tarvitseville ja heidän läheisilleen. Senioreille on tehty myös helppokäyttöinen verkkopalvelu, pankinjohtaja Satu Laamanen OP Uusimaasta kertoo.

– Ensi vuonna meille tulee palvelu, jolla pystyy seuraamaan ajantasaisesti tilintapahtumia ilman verkkopalvelua.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut