Vanhuspalvelut: Lähiomainen huomasi sattumalta, ettei muistisairaan vanhuksen jääkaapissa ollut viikon tarpeisiin kuin vanhentuneita elintarvikkeita.
Sipoolainen ikäihminen jäi ilman viikon ruokia kotihoidossa tapahtuneen unohduksen vuoksi. Lähes 90-vuotiaalle vanhukselle toimitetaan normaalisti viikon ruoat kotiin aina perjantaisin.
Kotihoidon työntekijät tekevät kauppalistan keskiviikkoisin. Kauppalista oli tehty nytkin, mutta ruokatoimitusta ei tullut. Asia selvisi sattumalta, kun vanhuksen lähiomainen meni paikalle lauantaina.
– Kyseessä on muistisairas ihminen, joka ei aina muista syömisiään. Soitan hänelle joka päivä ja nyt huomasin äänestä, että kaikki ei ollut kohdallaan, omainen kertoo.
Hän asuu noin kolmen tunnin ajomatkan päässä Sipoosta. Paikalle saavuttuaan omainen tarkisti vanhuksen jääkaapin, jossa ei ollut kuin vanhentunutta ruokaa.
– Soitin kotihoitoon ja sieltä todettiin vain, että asia on näköjään unohtunut. Tuli sellainen tunne, että näinköhän näitä tapahtuu enemmänkin, mutta me emme vain tiedä asiasta.
Omainen kertoo huolestuneensa iäkkään läheisensä syömisistä ennenkin. Hänen mukaansa vanhuksen jääkaapissa on usein vanhentunutta ruokaa, koska tämä ei itse ymmärrä poistaa niitä eivätkä kaikki kotihoidon työntekijät tarkista tilannetta.
Päiväkausia ilman leipää ja piimää.
– Kotihoito käy siellä kaksi kertaa päivässä ja laskuttaa meiltä kahdenkymmenen minuutin käynneistä, vaikka paikalla ollaan välillä vain puolet ajasta, joten aikaa pitäisi olla, omainen kertoo.
– Olen moneen kertaan pyytänyt, että he tarkistavat, onko vanhuksella ruokaa ja onko hän myös syönyt sitä. Olen pyytänyt heittämään vanhaksi menneet ruoat pois, mutta turhaan.
Omainen arvioi ruokapalvelun heikkoudet niin merkittäviksi, että ne vaarantavat ikäihmisen asumisen kotona. Vanhus itse haluaa asua kotonaan ja vastaa aina kysyttäessä, että on syönyt hyvin, vaikka totuus olisi toinen.
– Yhden kerran hän kertoi jälkikäteen olleensa päiväkausia ilman leipää ja piimää. Olisi hyvin tärkeää voida luottaa siihen, että ruokaa toimitetaan sovitusti eikä hän vahingossa söisi vanhentuneita elintarvikkeita.
Kotihoidon palvelupäällikkö Sari Häkkinen ei voi kommentoida yksittäistapauksia, mutta hän haluaa painottaa yleisellä tasolla, että sovittujen ruokatoimitusten kohdalla ilmenee ongelmia erittäin harvoin.
– Silloin on poikkeuksetta kyseessä tekninen vika tai häiriö. Ymmärrän omaisten huolen, mutta jos ongelmia on, ne selvitetään aina, Häkkinen sanoo.
Ravitsemusasioiden hän sanoo sisältyvän hoito- ja palvelusuunnitelmaan, joka räätälöidään erikseen jokaiselle asiakkaalle. Suunnitteluun osallistuvat kotihoidon edustajien lisäksi ikäihminen itse ja hänen lähiomaisensa. Suunnitelmaa päivitetään aina tarvittaessa.
– Jos on sovittu, että kotihoidon tukipalveluna on myös kauppakassipalvelu, silloin sen pitää toimia sovitusti. Ja jos on sovittu, että vanhentuneet elintarvikkeet poistetaan jääkaapista, niin myös tehdään.