Nurmijärven Kotien asukkaiden tyytyväisyys yleisesti hyvällä tasolla – kustannustaso hiertää

Kysely: Asukaskysely paljasti muutamia kehityskohteita, joita Nurmijärven Kodit nyt työstää.

Nurmijärven Kotien yksi uusimmista kohteista sijaitsee Viirinlaaksossa. Riikka Laine

Riikka Laine

Nurmijärven Kotien asukkaiden tyytyväisyys on tuoreen asukaskyselyn perusteella yleisesti hyvällä tasolla.

Asukaskyselyn toteutti tutkimustoimisto Feelback Oy aiemmin syksyllä. Kyselyn vastausprosentti nousi viime vuoden 16 prosentista 25 prosenttiin.

Eniten kiitosta Nurmijärven Kodit (entinen Nurmijärven Vuokra-asunnot) sai palvelustaan ja toiminnastaan. Hyvät arvosanat annettiin myös asumisesta ja viihtyvyydestä. Asumisviihtyvyydessä kiiteltiin erityisesti asuntojen sijaintia ja neliöiden määrä riittäväksi.

Lisäksi Kirkonkylän, Rajamäen ja Röykän alueilla asukkaat antoivat kiitosta kiinteistönhoidosta. Sen sijaan Klaukkalan ja Perttulan alueen asukkaat kokivat, että etenkin ulkotöissä sekä jätehuollon siisteydessä ja toimivuudessa on parannettavaa.

Lisäksi yhteisesti eri puolilla kuntaa kaivattiin kehittämistä erityisesti piha-alueiden varusteluun ja siisteyteen, ja yhteisten tilojen sekä kiinteistön kuntoon.

Nurmijärven Kotien toimitusjohtaja Marjut Joensuun mukaan palaute on perattu huolella ja sitä hyödynnetään toiminnan kehittämisessä.

Esimerkiksi Klaukkalan ja Perttulan alueen huoltoyhtiö onkin vaihtunut kyselyn jälkeen.

– Lisäksi jätehuoltotilojen siisteys ja toimivuus tulee parantumaan ensi vuonna. Tulemme myös kehittämään toimivuutta uusimalla kohteissa jäteastioita, ja pyrimme aktiivisesti tiedottamaan ja opastamaan asukkaita jätteiden lajittelussa.

– Ja piha-alueiden, yhteisten tilojen ja kiinteistöjen kunnon kehitystarpeista olemme asukkaidemme kanssa samaa mieltä. Olemme tehneet tänä syksynä leikkipaikkakartoituksia ja -kunnostuksia, ja kiinteistöjen kuntoarviot ovat parhaillaan käynnissä. Kuntoarvioiden perusteella laaditaan kiinteistöjen korjaussuunnitelmat tuleville vuosille, Joensuu jatkaa.

Asukkaat toivoivat kyselyssä myös matalampia asumiskustannuksia, ja erityisesti vuoden 2020 alusta käyttöön otetut vesimaksut herättivät asukkaissa tyytymättömyyttä. Joensuun mukaan monien kohteiden vuokria lasketaan 1.1.2021 alkaen, jotta vuokrat vastaisivat enemmän asukkaiden odotuksia.

– Vesimaksut tulevat sen sijaan nousemaan hieman vuoden 2021 alussa, mutta niillä ei vielä korotuksen jälkeenkään kateta kaikkia veden kulutuksesta syntyviä kustannuksia. Lähivuosina tullaan ottamaan käyttöön asuntokohtaiset vesimittarit, jonka jälkeen asukkaat maksavat juuri sen verran kuin kuluttavat. Suosittelemme jokaiselle asukkaalle oman vedenkäytön tarkkailua, jotta saamme pidettyä vesimaksut kohtuullisina tulevaisuudessa, Joensuu opastaa.

Joensuu kertoo kunnan vuokrataloyhtiön suunnittelevan ensi vuonna myös uuden puhelinvaihteen käyttöönottoa, jotta asukkaiden yhteydenotto helpottuisi.

Yhtiö sai kyselyssä kiitosta palvelun osalta etenkin henkilökunnan ystävällisyydestä ja palvelualttiudesta. Kehityskohteena esiin nousi kuitenkin esiin asiakaspalvelun aukioloajat ja tavoitettavuus.

– Puhelinvaihde helpottaa tavoitettavuutta puhelimitse, eli olemme etsimässä keinoja tavoitettavuuden parantamiseksi. Haluamme, että asukkaat saavat asiansa hoidettua meillä sujuvasti ja nopeasti, ja tulemme kiinnittämään tähän erityistä huomiota tulevana vuonna.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut